ΚΥΛΙΟΜΕΝΟ ΜΥΝΗΜΑ

Εὐλογητός ὁ Θεός ἡμῶν, πάντοτε, νῦν καί ἀεί, καί εἰς τούς αἰῶνας τῶν αἰώνων , Ἀμήν... Δόξα σοι τῷ δείξαντι τό φῶς, καί φωτίσαντι τόν κόσμον..... Δόξα σοι Μῆτερ τοῦ Θεοῦ, δόξα σοι, ΠΑΝΑΓΙΑ, εὐχαριστοῦντες, προσκυνοῦμεν σε Μητέρα τοῦ Ὑψίστου.......
ΩΡΕΣ ΕΠΙΣΚΕΠΤΩΝ ΙΕΡΑΣ ΜΟΝΗΣ ΠΡΩΙ ΩΡΑ: 9:30 ΕΩΣ 13:00, ΑΠΟΓΕΥΜΑ ΩΡΑ:16:45 ΕΩΣ ΤΕΛΟΣ ΑΚΟΛΟΥΘΙΑΣ--Η ΜΟΝΗ ΠΑΡΑΜΕΝΕΙ ΚΛΕΙΣΤΗ ΟΛΗ ΤΗΝ ΗΜΕΡΑ ΚΑΘΕ ΔΕΥΤΕΡΑ ΚΑΙ ΤΗΝ ΠΑΡΑΣΚΕΥΗ ΚΑΤΑ ΤΗΝ ΠΕΡΙΟΔΟ ΤΗΣ ΜΕΓΑΛΗΣ ΤΕΣΣΑΡΑΚΟΣΤΗΣ ΜΟΝΟ ΤΟ ΠΡΩΙ ΕΩΣ ΤΗΝ ΕΝΑΡΞΗ ΤΗΣ ΑΚΟΛΟΥΘΙΑΣ 16:45+++++++ΤΕΛΕΥΤΑΙΕΣ ΑΝΑΡΤΗΣΕΙΣ :10.Ὑμνολογικά/Ἐκ τοῦ Συνοδικοῦ τῆς Ἁγίας καί Οἰκουμενικῆς Ζ΄ Συνόδου ὑπέρ τῆς Ὀρθοδοξίας--4.Πρόγραμμα/Πρόγραμμα περιόδου Μεγάλης Τεσσαρακοστῆς-Program for the Great Lent.--2.Θεομητορικά/''...Εἰστήκει παρά τῷ Σταυρῷ...''--1.Νουθεσίες/...Ἡ ἐλπίς οὐ καταισχύνει...--1.Νουθεσίες/Ὁ Ὓμνος τῆς πίστεως--Ἐνημέρωσις Γέροντός μας π.Ἀποστόλου--Ἡ Ἀνακομιδή τοῦ Λειψάνου τοῦ ἐν Ἁγίοις πατρός ἡμῶν Ἰωάννου τοῦ Χρυσοστόμου.--Τοῦ ἐν Ἁγίοις Πατρός ἡμῶν Γρηγορίου,Ἀρχιεπισκόπου Κωνσταντινουπόλεως, τοῦ Θεολόγου.--15.Μοναστηριακά χτισίματα-κατασκευές/Νέες ἀναρτήσεις φωτογραφιῶν

Κυριακή 21 Ιουνίου 2020

Ἐκκλησιαστική Τάξις-Εὐταξία/ΤΟ ΘΕΟΠΝΕΥΣΤΟΝ ΨΑΛΤΗΡΙΟΝ

ΤΟ ΘΕΟΠΝΕΥΣΤΟΝ ΨΑΛΤΗΡΙΟΝ 

   Ψ α λ τ ή ρ ι ο ν .......
  Ἕνα ἀπό τά λειτουργικά βιβλία τῆς ὀρθοδόξου Ἐκκλησίας  μας  καί πίστεως ·
   Ἕνα ἀπό τά ἑπτά  ποιητικά-διδακτικά βιβλία τῆς Παλαιᾶς Διαθήκης ·
   Εἶναι τό ...« εὐαγγέλιον τῆς Παλαιᾶς  Διαθήκης » · 
ἐγκόλπιον καί ἐντρύφημα τῶν μοναχῶν .

   Περιέχει ρν ΄ , 150 καί 1 ,  ψαλμούς ,  (ὁ τελευταῖος εἶναι χωρίς ἀρίθμησι , ) κατά τό πλεῖστον , τοῦ Προφητάνακτος Δαυίδ , μέ χρόνον συγγραφῆς , από τό   1005-966 π.χ.
   Οἱ ἄλλοι συγγραφεῖς τῶν ψαλμῶν τοῦ ψαλτηρίου , ὅπως ἀναγράφονται είς τό προοίμιον τῶν ψαλμῶν , εἶναι , ὁ Ἄσαφ , οἱ υἱοί Κορέ , καί ἕνας ἄγνωστος , μέ χρόνον συγγραφῆς μεταγενέστερον τῶν τοῦ Δαυίδ · 
   Ἀναλόγως τοῦ περιεχομένου των , δύναται νά χωρισθοῦν εἰς :
ὑμνολογικούς : 8 , 19, 29 , 33 , 46 , 47 , 48 , 76 ,  84 , 87 , 93 , 96 ,
100 , 103 , 104. 105. 106 ,113 , 114 , 117 , 122 , 135 , 136 , 145-150 .  
δοξολογικούς : 18 , 21 , 30 , 33 , 34 , 40 , 65 , 67 , 68 , 92 , 118 , 118 , 124 , 129 , 138 , 144 .
δεήσεων : 12 , 44 , 60 , 74 , 79 , 80 , 83 , 86 , 106 , 123 , 129 , 137.
ἀτομικοί -προσωπικοί : 3 , 5 , 6 , 7 , 13 , 17 , 22 , 25 , 26 , 28 , 31 , 35 , 38 , 42 , 43 , 51 , 54 , 55 , 56 , 57 , 59 , 63 , 64 - 71 , 77 , 86 , 102 , 120 , 130 , 140 , 141 , 142 , 143 .
μετανοίας : 50 , 55 , 56 , 6 , 37 , 25 , 31 , 101 , 129 , 142 .
μικτοί , γενικοί : 27 , 31 , 28 , 57 , 89 , 119 , 1 , 112 , 127 , 32 , 37 , 73 , 81 , 82 , 95 , 110 . 
  Ὁ ψαλμός ργ ΄ (103ος) , εἶναι δοξολογικός καί ὁ προοιμιακός τῆς ἑσπερινῆς ἀκολουθίας .
   Ὁ ἑξάψαλμος εἶναι οἱ ψαλμοί : 3 , 37 , 62 , 87 , 102 , 142 .
   Τινές ἐξ ᾿ αὐτῶν εἶναι καί ψαλμοί , μεσσιακοί , ἐσχατολογικοί .

  Ἡ μελέτη καί ἀναγνωση των ἑλκύει τήν θεία χάριν , ἀνακαινίζει τόν ἄνθρωπον , τιθασσεύει τόν θυμόν , γαληνεύει καί καταπαύει τρικυμίας λογισμῶν , ἀπελαύνει πνεύματα πονηρίας , κατευνάζει τά πάθη , προετοιμάζει τήν ψυχήν διά σκηνή τῆς θείας χάριτος · χαλιναγωγεῖ τήν κλίσιν πρόςτήν ἁμαρτίαν · στηρίζει κλονουμένους · ἐμψυχώνει τούς ἐργάτας τῶν ἀρετῶν · ἑνώνει τά διεστῶτα · προσελκύει τήν ἀγάπην · κατανύσσει · καθαρίζει τήν ψυχήν · διεγείρει πρός μετάνοιαν · 
  Ὁ  πεντηκοστός ψαλμός , ὁ  τῆς μετανοίας , εἶναι ὁ πρῶτος ὁ ὁποῖος ἐγάφη ἀπό τόν Δαυίδ , ὅταν ἐλεγχόμενος ἀπό τόν Νάθαν , ἤλθεν εἰς ἑαυτόν , μετενόησε , διά τό διπλό θανάσιμο του ἁμάρτημα, καί ἐστράφη πρός θεόν διά τῆς μετανοίας . 

   Ἕκαστος ψαλμός , ἀναφέρεται εἰς πολλά και διάφορα θέματα , καί κρύπτει πολλά νοήματα , πνευματικά μαργαριτάρια , ἀρχίζει μέ ἀναφορά εἰς τά ὁρατά καί ἀνάγεται εἰς ὑψηλά νοήματα πνευματικά.
   Πολλάκις ἕνας ψαλμός , ἕνας στίχος  ἔχει πολλές ἑρμηνεῖες , καί γίνετι ὡραιότερος , μέ τά δύο ἡμιστίχια τά ὁποῖα ἀποτελοῦν κατά τό πλεῖστον τήν δομήν τῶν ψαλμῶν  καί συνήθως , τό νόημα ὁλοκληρώνεται , μέ τήν ἑρμονία τῶν δύο ἡμιστιχίων · π.χ. 

 πάσης συντελείας εἶδον πέρας -πλατεῖα ἡ ἐντολή σου σφόδρα · 
ἀπό τῶν κριμάτων σου οὐκ ἐξέκλινα -ὅτι σύ ἐνομοθέτησας με ·
ἀπό τῶν ἐντολῶν σου συνῆκα - διά τοῦτο ἐμίσησα πᾶσαν ὁδόν ἀδικίας ·
παρανόμους ἐμίσησα  - τόν δέ νόμον σου ἠγάπησα · 
λύτρωσαί με ἀπό συκοφαντίας ἀνθρώπων  - καί φυλάξω τάς ἐντολάς σου ·
καιρός τοῦ ποιῆσαι τῷ Κυρίῳ -διασκέδασαν τόν νόμον σου ....

  Εἰς τό βιβλίον τῶν ψαλμῶν ἀναγράφονται καί αἱ ἐννέα βιβλικαί ὡδαί , αἱ ὁποῖαι κυρίως εἶναι εἰς χρῆσην τῶν ἐν μοναῖς τελουμένων ἱερῶν ἀκολουθιῶν , καί ἀπετέλεσαν τήν βάσιν διά τάς ἐννέα ὡδάς τῶν κανόνων . 
   Τό ψαλτήριον εἶναι καί τό μόνο βιβλίον τῆς Παλαιᾶς διαθήκης , τό ὁποῖον χρησιμοποιεῖται  καί εἰς τήν θείαν λειτουργίαν , μέ ἐπιλογή στίχων , εἰς διάφορα σημεῖα τῆς θ. Λειτουργίας .
ἡ ὡφέλεια του μεγίστη , καί καινοποιεῖ , νεοργεῖ τήν ψυχήν , καί ἑτοιμάζει διά πνευματικήν ἄνοδον καί πορείαν ·
καί ὅπως λέγει ἕνα δίστιχον εἰς τούς ψαλμούς :
     Δαυίδ τό Ψαλτήριον , οὐ λίθοι λόγοι , 
     ἄλλον Γολιάθ  συντρίβουσι , τά πάθη .
καί ἀκόμα στίχοι εἰς τόν Δαυίδ τό προφήτην καί βασιλεα :
Σίγησον Ὁρφεῦ , ῥίψον Ἑρμῆ τήν λύραν ·
Τρίπους ὁ Δελφοῖς δύνων εἰς λήθην ἔτι ·
Δαυίδ γάρ ἡμῖν , Πνεύματος κρούων λύραν , 
τρανοῖ τά κρυφά τοῦ Θεοῦ μυστηρίων ·
πληθύν παλαῶν ἱστορεῖ τεραστίων , 
κινεῖ πρός ὕμνον τοῦ κτίσαντος τήν κτῖσιν ·
σώζων ἅπαντας , μυσταγωγεῖ καί γράφει , 
ἁμαρτάνοντας εἰς ἐπιστροφήν θέρει ·
πολλοῖς σύν ἄλλοις τοῦ Κριτοῦ δηλῶν  κρίσιν ,
σμήχειν διδάσκει  ψυχικάς ἁμαρτάδας . 

    Χωρίζεται εἰς κ ΄...20 τμήματα , καλούμενα καθίσματα .
   Ἕκαστον κάθισμα , ὑποδιαιρεῖται εἰς τρία τμήματα  , καλούμενα ἀντίφωνα, ἤ στάσεις · 
ἑκάστη δέ στάσις , ἤ ἀντίφωνο περιλαμβάνει συνήθως , 3 ψαλμούς , ἀλλά  καί σέ ἀρκετά περιλαμβάνει δύο, καί εἰς ἐλάχιστα μόνο ἕναν ψαλμόν .
   Ἡ ἀνάγνωσις , ἤ ἡ ψαλμωδία τῶν καθισμάτων , καλεῖται : «στιχολογία ψαλτηρίου » · 
ὅταν στιχολογεῖται καθόμεθα οἱ ἀκούοντες , καί διά τοῦτο λέγεται καί ...κάθισμα .
  Κανονικῶς , ἀναγινώσκεται ἀπέναντι τοῦ Δεσποτικοῦ Θρόνου , εἰς τό μέσον τοῦ ναοῦ , ἀλλα πολλάκις ὡς εἴθισται ἐν ταῖς Ἱεραῖς Μοναῖς , στιχολογεῖται ἀπό τό ἀναλογιό , ἀπό τόν χορόν  . 
   Ἄρχεται δέ ὡς ἑξῆς .:
   Ὁ ἀναγνώστης  ( ἤ , ἀναγνώστρια τῆς ἀκολουθίας , εἰς τάς γυναικείας Μονάς ) τῆς ἀκολουθίας , μετά τά εἰρηνικά τοῦ ἱερέως , λέγει :...   Κύριε, ἐλέησον · Κύριε , ἐλέησον · Κύριε , ἐλέησον ... Δόξα Πατρί καί Υἱῶ ......  καί ὁ ἀναγινώσκων τό ψαλτήριον συμπληρώνει : καί νῦν καί ἀεί ...
   Πληρωθείσης τῆς πρώτης στάσεωςς λέγει : 
Δόξα Πατρί καί ....
 καί ὁ ἀναγνώστης τῆς άκολουθίας λέγει :...
 καί νῦν καί ἀεί .... 
ἀλληλούϊα , ἀλληλούϊα , ἀλληλούϊα , δόξα σοι ὁ θεός ·
ἀλληλούϊα , ἀλληλούϊα , ἀλληλούϊα , δόξα σοι ὁ θεός ·
 ἀλληλούϊα , ἀλληλούϊα , ἀλληλούϊα , δόξα σοι ὁ θεός ·
Κύριε, ἐλέησον · Κύριε , ἐλέησον · Κύριε , ἐλέησον ... Δόξα Πατρί καί Υἱῶ ......  
καί ὁ ἀναγινώσκων τό ψαλτήριον συμπληρώνει : 
...καί νῦν καί ἀεί ...  Ἀμήν ...
συνεχίζων ὁμοίως τήν δευτέραν στάσιν  · 
   Τό αὐτό ποιεῖ , ὅταν τελειώσει καί ἡ δευτέρα στασις, καί πάλι , ὡς ἀνωτέρω :
Δόξα Πατρί  ....
 καί ὁ ἀναγνώστης τῆς άκολουθίας λέγει :...
 καί νῦν καί ἀεί .... 
ἀλληλούϊα , ἀλληλούϊα , ἀλληλούϊα , δόξα σοι ὁ θεός ·
ἀλληλούϊα , ἀλληλούϊα , ἀλληλούϊα , δόξα σοι ὁ θεός ·
 ἀλληλούϊα , ἀλληλούϊα , ἀλληλούϊα , δόξα σοι ὁ θεός ·
Κύριε, ἐλέησον · Κύριε , ἐλέησον · Κύριε , ἐλέησον ... Δόξα Πατρί καί Υἱῶ ......  καί ὁ ἀναγινώσκων τό ψαλτήριον συμπληρώνει : καί νῦν καί ἀεί ...  Ἀμήν ... , συνεχίζων ὁμοίως τήν τρίτην στάσιν .
   Περαιωθείσης τῆς τρίτης στάσεως , συνεχίζει , ὁλοκληρώνων ὁ ἀναγνώστης τήν στιχολογίαν τοῦ ψαλτηρίου καί λέγει :
Δόξα Πατρί καί .... καί νῦν καί ἀεί .... 
ἀλληλούϊα , ἀλληλούϊα , ἀλληλούϊα , δόξα σοι ὁ θεός ·
ἀλληλούϊα , ἀλληλούϊα , ἀλληλούϊα , δόξα σοι ὁ θεός ·
 ἀλληλούϊα , ἀλληλούϊα , ἀλληλούϊα , δόξα σοι ὁ θεός ·
ἡ ἐλπίς ἡμῶν , Κύριε , δόξα σοι .
   Μετά τήν ἀνάγνωσιν τῆς στιχολογίας , ὁ ἱερεύς ποιεῖ μικράν συναπτήν , καί μετά ψάλλετιαι τό κάθισμα τῆς ἀντιστοίχου στιχολογίας ἀπό τό μηαῖον , ὁσάκις γίνεται στιχολογία ἐν ὄρθρῳ .
   Συνηθίζεται , μόνο εἰς ἑορτάς, καί μνήμας ἑορταζομένων ἁγίων καί Κυριακάς, νά γίνονται συναπταί , μετά τήν ἀνάγωσιν τοῦ ψαλτηρίου · καθημερινῶς , μετά τήν ἀνάγνωσιν τοῦ ψαλτηρίου , δέν ποιεῖ συναπτήν ὁ ἱερεύς , άλλα ἀμέσως ψάλλεται τό καθισμα . 

   Ἡ περίοδος τοῦ ψαλτηρίου ἄρχεται τό Σάββατο ἑσπέρας , εἰς τόν ἑσπερινόν , καί ὁλοκληρώνεται  τό ἑπόμενο Σάββατο εἰς τήν ἀκολουθίαν τοῦ ὄρθρου .

   Δέν στιχολογεῖται ψαλτήριον , ἀπό , τήν Μεγάλην Πέμπτην , ἕως τήν ὀρθρινήν ἀκολουθίαν τοῦ Σαββάτου τῆς Διακαινησίμου ἑβδομάδος . ὁμοίως δέν στιχολογεῖται ψαλτήριον τό ἑσπέρας τῆς Κυριακῆς , καθώς καί τό ἑσπέρας , τῆς κυριωνύμου ἡμέρας , ὅταν τελεῖται ἀγρυπνία . 
   Εἰς τόν ἑσπερινόν τοῦ Σαββάτου , ἄρχεται πάντοτε τό Ψαλτήριον , καί στιχολογεῖται τό πρῶτον , α΄κάθισμα , τό ὁποῖον  οὐδέποτε καταλιμπάνεται , ἀκόμα καί ἄν ἔχει προηγηθῆ ἀγρυπνία τό ἑσπέρας τῆς Παρασκευῆς , ἤ καί εἰς τόν ἑσπερινόν τοῦ Σαββάτου  μέ μνήμη ἑορταζομένου Ἁγίου , τοῦ ὁποίου ἡ τυπική διάταξις προβλέπει ..Μακάριος ἀνήρ , ἤτοι μία στάσην , λόγω τοῦ πανηγυρικοῦ χαρακτῆρος .
   Ὅμως ὡς ἀρχή τοῦ Ψαλτηρίου , δέν καταλιμπάνεται τό ὑπόλοιπν κάθισμα, ἀλλα ἀναγινώσκεται ὁλόκληρον , ἤτοι , ψάλλεται ἡ πρώτη στάσις , Μακάριος ἀνήρ ... κατά τό σύνηθες, καί ἀνγινώσκονται οἱ δύο ὑπόλοιπες στάσεις .

  Στιχολογεῖται , ἐν ἑσπερινῷ , ὅρθρῳ , καθημερινῶς , κατά δέ τήν Μεγάλην Τεσσαρακοστήν καί εἰς τάς ὥρας .

   Τό Μεγάλο Σάββατο , στιχολογεῖται τό 17ον , ιζ ΄κάθισμα, ἤτοι ὁ Ἄμωμος , με τά ἐγκώμια , προτάσσοντες , ἕνα στίχο τοῦ ἀμώμου , πρό ἑκάστου τροπαρίου τῶν ἐγκωμίων . 

   Εἰς τόν ἑσπερινόν , στιχολογεῖται , μετά τήν μεγάλην συναπτήν  , εἰς δέ τόν ὄρθρον , μετά τά ἀπολυτίκια , μετά τό Θεός Κύριος ...

   Εἰς τάς ὥρας τῆς Μεγάλης Τεσσαρακοστῆς , στιχολογεῖται , μετά τούς ψαλμούς τῆς ὥρας .

  Εἰς τούς μικρούς ἑσπερινούς , ἤτοι τῶν ἑσπερινῶν πρό τῶν ἀγρυπνιῶν , καί ἐν ἀποδείπνοις , δέν γίνεται στιχολογία ψαλτηρίου .

   Εἰς τούς ἑσπερινούς τῶν ΘΕΟΜΗΤΟΡΙΚΩΝ ἑορτῶν , ἀντικαθίσταται τό ἐνδιάτακτον κάθισμα , μέ τήν πρώτην στάσην τοῦ α΄καθίσματος , ἤτοι : Μακάριος ἀνήρ ...

   Ἀφ ᾿ ἑσπέρας τῶν Δεσποτικῶν ἑορτῶν , δέν στιχολογεῖται κάθισμα ψαλτηρίου · ἀλλά ἐάν τύχη Δεσποτική ἑορτή ἐν ἡμέρᾳ Κυριακῇ , τό Σάββατο ἑσπέρας , στιχολογεῖται κανονικά ὅλο τό πρῶτον κάθισμα .

  Μέ αὐτάς τάς διευκρινίσεις , ἔχωμε ὡς κατωτέρω , τήν στιχολογίαν τῶν καθισμάτων τοῦ Ψαλτηρίου ἐν ταῖς ἡμέραις τῆς ἑβδομάδος  :...

Σάββατον ἑσπέρας : α ΄κάθισμα .
Κυριακή ἐν ὄρθρῳ, : β ΄ , γ΄     (ιζ΄)   ἐν ἑσπερινῷ  :  -----------
Δευτέρα ἐν ὄρθρῳ   :  δ   , ΄ε΄             ἐν ἑσπερινῷ  :   στ΄·
Τρίτη ἐν ὄρθρῳ       :  ζ ΄  ,  η΄·           ἐν ἑσπερινῷ  :   θ ΄· 
Τετάρτη ἐν ὄρθρῳ   :  ι΄   .   ια΄ ·         ἐν ἑσπερινῷ  :  ιβ΄·
Πέμπτη ἐν ὄρθρῳ    :  ιγ΄  ,  ιδ΄ ·         ἐν ἑσπερινῷ  :   ιε΄·
Παρασκ. ἐν ὄρθρῳ   :  ιθ΄  ,  κ΄ ·          ἐν ἑσπερινῷ  :  ιη΄ ·
Σάββατο ἐν ὄρθρῳ   :  ιστ΄ ,  ιζ΄ .

   Αὐτή ἡ στιχολογία , τηρεῖται ἀπό τήν Κυριακήν τῶν Ἁγίων Πάντων  , ἕως ιδ ΄, Νοεμβ ·
 ὁμοίως ἀπό :Δεκ. κ , ΄ ἕως  τήν Μεγάλην καί Ἁγίαν καί Ἱεράν Τεσσαρακοστήν .

  Ἀπό δέ ιε΄Νοεμβ , ἕως Δεκεμβ. κ ΄ , μεταφέρεται τό κάθισμα τοῦ ἑσπερινοῦ τοῦ Ψαλτηρίου , εἰς τόν ὄρθρον , ἤτοι , ἀναγινώσκονται ἐν ὄρθρῳ τρία καθίσματα , εἰς δέ τόν ἑσπερινόν , ἀναγινώσκεται καθ ᾿ ὅλας τάς ἡμέρας  , τό ιη ΄κάθισμα, ἤτοι τό : Πρός Κύριον .... 

   Κατά τήν Ἁγίαν καί μεγάλην  Τεσσαρακοστήν , ἀναγινώσκεται δίς τό ὅλον ψαλτήριον ἑκάστη ἑβδομάδα .

   Εἰς αὐτήν τήν περίπτωσην , τῆς Ἁγ. καί Μεγ. Τεσσαρακοστήν , ἡ στιχολογία τοῦ Ψαλτηρίου γίνεται οὕτως :...

 Σάββατον ἐν ἑσπερινῷ τό α΄κάθισμα ·
Κυριακῇ ἐν ὄρθρῳ :   β΄, γ΄, ιζ΄  ·  ἐν ἑσπερινῷ :_________
Δευτέρᾳ ἐν ὄρθρῳ :   δ΄, ε΄, στ΄   · ἐν Α΄ὥρα : - -- , ἐν Γ΄ὥρα : ζ ·
ἐν ΣΤ΄ὥρα : η΄ , ἐν Θ΄ὥρα : θ΄  ·   ἐν ἑσπερινῷ :       ιη ΄·
 Τρίτῃ  ἐν ὄρθρῳ :   ι΄, ια΄, ιβ΄   ·   ἐν Α΄ὥρα : ιγ΄ , ἐν Γ΄ὥρα : ιδ΄ ·
ἐν ΣΤ΄ὥρα : ιε΄ , ἐν Θ΄ὥρα : ιστ  ·  ἐν ἑσπερινῷ :       ιη ΄· 
Τετάρτῃ ,  ἐν ὄρθρῳ : ιθ΄, κ΄, α΄  ·  ἐν Α΄ὥρα : β΄, ἐν Γ΄ὥρα :γ΄ ·
ἐν ΣΤ΄ὥρα : δ΄ , ἐν Θ΄ὥρα : ε΄  ·     ἐν ἑσπερινῷ :       ιη ΄·
Πέμπτῃ , ἐν ὄρθρῳ :  στ΄, ζ΄, η΄  ·  ἐν Α΄ὥρα : θ΄, ἐν Γ΄ὥρα : ι΄ ·
ἐν ΣΤ΄ὥρα : ια΄ , ἐν Θ΄ὥρα : ιβ΄  ·   ἐν ἑσπερινῷ :       ιη ΄·
Παρασκ. ἐν ὄρθρῳ :   ιγ΄, ιδ΄, ιε΄ ·   ἐν Α΄ὥρα : -- , ἐν Γ΄ὥρα : ιθ ΄
ἐν ΣΤ΄ὥρα : κ΄ , ἐν Θ΄ὥρα : --  · -    ἐν ἑσπερινῷ :       ιη ΄·
   Σαββάτῳ : ἐν ὄρθρῳ : ιστ ΄, ιζ΄ .

   Κατά τήν Ἁγίαν καί μΜεγάλην Ἑβδομάδα , στιχολογεῖται ἅπαξ  , μέχρι τήν Μεγάλην Τετάρτην καί στιχολογεῖται οὕτως :

Σάββατον Λαζάρου ἑσπέρας : τό α ΄κάθισμα ·
Κυριακή Βαΐων ἐν ὄρθρῳ : β΄, γ΄,  καί πολεέλεος  · ἑπέρας  ---
Μεγ. Δευτέρα  : ἐν ὄρθρῳ : δ΄, ε΄, στ΄·   ἐν Α΄ὥρα : -- , ἐν Γ΄ὥρα : ζ΄  , ἐν ΣΤ΄ὥρα : η ΄ , ἐν Θ΄ὥρα : --  · -    ἐν ἑσπερινῷ :       ιη ΄· 
Μεγ. Τρίτη : ἐν ὄρθρῳ :  θ΄, ι΄, ια΄ ·   ἐν Α΄ὥρα : --, ἐν Γ΄ὥρα : ιβ΄ , ἐν ΣΤ΄ὥρα : ιγ΄ , ἐν Θ΄ὥρα : --  ·   ἐν ἑσπερινῷ :       ιη ΄·
Μεγ. Τετάρτη : ἐν ὄρθρῳ :   ιδ΄, ιε΄, ιστ΄,  ·   ἐν Α΄ὥρα : -- , ἐν Γ΄ὥρα : ιθ ΄· ἐν ΣΤ΄ὥρα : κ΄ , ἐν Θ΄ὥρα : - ·  ἐν ἑσπερινῷ :       ιη ΄·
Μεγ. Σάββοτο : ιζ΄ ,  ἤτοι ὁ ἄμωμος μαζί μέ τά ἐγκώμια .
  
   Ὁσάκις τελεῖται ἀγρυπνία ἐν τῷ ἑσπερινῷ τῆς κυριωνύμου ἡμέρας , ἤτοι , μετά τήν ἀγρυπνίαν , δέν στιχολογεῖται κάθισμα ψαλτηρίου , καθώς μεταφέρεται , τρόπον τινά, ὡς γ΄ στιχολογία, μέ τόν πολυέλεον , κτλ , ἐκτός ἄν τύχῃ ἡ ἀγρυπνία Παρασκευή ἤ Σάββατον ἑσπέρας , ὁπότε στιχολογεῖται κανονικῶς .

   Ἐάν τύχῃ , ἑορταζόμενος Ἅγιος εἰς : η΄ καί ἡ τυπική διάταξις ζητεῖ :Μακάριος ἀνήρ , καταλιμπάνεται τό ἐνδιάτακτον τῆς σειρᾶς κάθισμα ψαλτηρίου , παρεκτός καί τύχῃ Σάββατον ἑσπέρας , ὅπου στιχολογεῖται ὁλόκληρον τό α΄κάθισμα · ἐν τοιαύτῃ περιπτώσει , ψάλλεται ἡ πρώτη στάσις, καί στιχολογοῦνται αἱ ὑπόλοιπες δύο .

   Μετά τήν στιχολογίαν τῶν καθισμάτων ψαλτηρίου ἐν ἑσπερινῷ καί ὄρθρῳ , Κυριακῶν καί ἑορτῶν , γίνεται μικρά συναπτή ὑπό τοῦ ἱερέως , ἀλλά ὄχι εἰς τήν στιχολογίαν τῶν ψαλτηρίω ἐν ὥραις , τῆς Ἁγ. καί Μεγ. Τεσσαρακοστῆς  , καί τῶν καθημερινῶν .

   Αὐτή εἶναι ἡ ἀρχαία καί ἀκριβής τάξις στιχολογίας ψαλτηρίου ἐν ταῖς ἱεραῖς ἀκολουθίαις · κατ ᾿ οἰκομίαν ὅμως συνήθως , ἐπικρατεῖ ἐν πᾶσι , ἡ πρώτη περίπτωσις, μέ στιχολογία δύο καθισμάτων ψαλτηρίου ἐν ὄρθρῳ , καί ἕνα ἐν ἑσπερινῷ , καθ ᾿ ὅλον τό ἔτος .

   Ὑπάρχουν ὅμως καί  Ἱεραί Μοναί , αἱ ὁποῖαι τηροῦν , τήν ἀρχαίαν αὐτήν καί ὡραίαν τάξιν . 

   Εἴθε πάντες νά στιχιούμεθα πρός τήν διδασκαλίαν καί νουθεσίας τῶν Ἁγίων Πατέρων τῆς Ἐκκλησίας μας , ἵνα ἀσφαλῶς καί ἀκλινῶς πορευόμεθα, τήν ὁδόν τῆς σωτηρίας, ἧς γένοιτο πάντας ἡμᾶς ἐπιτυχεῖν , διά πρεσβειῶν τῆς ΠΑΝΑΓΙΑΣ, ΑΧΡΑΝΤΟΥ , ΥΠΕΡΕΥΛΟΓΗΜΕΝΗΣ, ΕΝΔΟΞΟΥ ΔΕΣΠΟΙΝΗΣ ΗΜΩΝ ΘΕΟΤΟΚΟΥ ΚΑΙ ΑΕΙΠΑΡΘΕΝΟΥ ΜΑΡΙΑΣ. Ἀμήν . Γένοιτο. .....
Ἐκ τῆς Ἱεραποστολῆς .
βκ΄Ἰουν. στ ΄   7-6-2020.  


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου