Τί εἶναι ἡ Διακαινήσιμος Ἑβδομάς....
Ἡ ἐβδομάδα, ἀπό τήν Κυριακήν τῆς Ἀναστάσεως , μέχρι καί τό Σάββατο , πρό τῆς Κυριακῆς τοῦ Θωμᾶ, λέγεται Διακαινήσιμος .
Ἡ ὀνομασία «Διακαινήσιμος, ἔχει σχέσι μὲ τὶς βαπτίσεις τῶν νέων μελῶν τῆς Ἐκκλησίας , τῶν κατηχουμένων , ὅπως ἐγένοντο παλαιόθεν .
Ὠνομάζεται Διακαινήσιμος ἡ ἑβδομάδα αὐτή, διότι ἀρχικῶς , εἰς τά
εὐλογημένα χρόνια , τῆς διαδόσεως , μεταδόσεως τῆς πίστεώς μας , οἱ
νεοφώτιστοι διήνυον τότε τὴν ἀρχὴ τῆς καινῆς ἐνΧριστῷ ζωῆς, τῆς ἀναγεννήσεως καὶ
ἀνακαινίσεώς τους. Ὅσοι εἰδωλολάτρες, ἢ ἰουδαῖοι ἐδέχοντο τὴν πίστι τοῦ Χριστοῦ
, τό κήρυγμα , ἐγίνοντο κατ᾿ ἀρχὴν κατηχούμενοι καὶ ἐδιδάσκοντο τό
Εὐαγγέλιο , καὶ τὸ θέληματοῦ Θεοῦ. Ἡ κατήχησις διαρκοῦσε ἀρκετὸ χρόνο , ὅσο
ἔκρινε ὁ Ἐπίσκοπος , ὅτι ἦτο ἱκανός καί ἀπαραίτητος , νά καταρτισθοῦν , καί νά
μάθουν οἱ προσερχόμενοι τά τῆς πίστεώς μας.
Ὅταν ὁλοκληρώνετο ἡ κατήχησις , προγραμματίζετο ἡ ὥρα τοῦ βαπτίσματος
ἢ φωτίσματος, διὰ νὰ γίνουν οἱ κατηχούμενοι μέλη τῆς Ἐκκλησίας
Ἐβαπτίζοντο τὴ νύχτα τοῦ Μεγάλου Σαββάτου πρὸς τὴν ἀνατολὴ τοῦ Πάσχα,
μέσα τὴν ἀναστάσιμη πανηγυρικὴ θεία λειτουργία . Ἐβαπτίζοντο μέσα
στὰ εἰδικὰ βαπτιστήρια καὶ ἐλέγοντο νεοφώτιστοι · ἐξερχόμενοι τοῦ βαπτιστηρίου
ἐλάμβανον λαμπάδα ἀναμμένη, ἡ ὁποία συμβολίζει τὸ φῶς τοῦ Χριστοῦ ποὺ
ἔλαμψε μέσα τους,
Ἐψάλλετο δέ , ὁ ὕμνος «Ὅσοιεἰς Χριστὸν ἐβαπτίσθητε, Χριστὸν
ἐνεδύσασθε .Ἀλληλούϊα», ....ὅπως τὸν ἀκοῦμε καὶ σήμερα.
Ἦσαν ἐνδεδυμένοι μὲ λευκοὺς χιτῶνας, τοὺς ὁποίους φοροῦσαν ὅλη ἐκείνη τὴν
ἑβδομάδα.
Ὠνομάζετο λοιπὸν ἡ ἑβδομάδα «Διακαινήσιμος», διότι τότε
οἱ νεοφώτιστοι ζοῦσαν πλέον «ἐν καινότητι ζωῆς» (Ῥωμ. στ ΄,4)· ὠνομάζετο
ἀκόμη καὶ «λευκὴ ἑβδομάς», ἐπειδὴ φοροῦσαν λευκὸ χιτῶνα.
Μετὰ τὸ βάπτισμά τους οἱ νεοφώτιστοι ἐκκλησιάζοντο καθημερινῶς , ἔμεναν
τώρα πλέον μέχρι τέλους τῆς θείας λειτουργίας εἰς τὸν ναόν , κοινωνοῦντες
μαζὶ μὲ ὅλους τούς πιστοὺς τὰ ἄχραντα μυστήρια.
Ἐπίσης , οἱ θεολόγοι καὶ λειτουργιολόγοι τῆς ἐκκλησίας μας λέγουν ,
ὅτι τὸ Πάσχα θεωρεῖται ὡς ἡ ἀρχὴ τοῦ ἐκκλησιαστικοῦ
ἔτους, διά τάς ἀκολουθίας , καί ἡ ἑβδομάδα ποὺ ἀκολουθεῖ μετὰ τὸ Πάσχα
λέγεται «Διακαινήσιμος», διότι αὐτὴ ἐγκαινιάζει τὸ νέο ἔτος.
Διό καί τὰ ἀναγνώσματα τῆς ἡμέρας τοῦ Πάσχα ἀρχίζουν , τό μέν Εὐαγγελικό
ἀνάγνωσμα, ἀπό τό κατά Ἰωάννην ἅγιον Εὐαγγέλιον , τό ὁποῖον ἀναγινώσκεται
τμηματικῶς, μέρι τήν Πεντηκοστήν , καί ἔκτοτε ἄρχεται τό κατά Ματθαῖον ,
τό δέ Ἀποστολικόν ἀνάγνωσμα, ἀπό τάς Πράξεις τῶν Ἀποστόλων
,ὅπου περιγράφεται ἡ ζωὴ τῆς πρώτης Ἐκκλησίας , τῆς καινῆς ἐν Χριστῷ
πολιτείας.
Εἰς τὴν ὑμνολογία τῶν ἡμερῶν τῆς Διακαινησίμου, κατὰ τὸν
ἑσπερινὸν καὶ τὸν ὄρθρο, ψάλλονται θαυμάσια ἀναστάσιμα τροπάρια τοῦ ἁγίου
Ἰωάννου τοῦ Δαμασκηνοῦ , ὅλων τῶν ἤχων ἕκαστος διά μίαν ἠμέραν .
Οἱ ἄλλες ἀκολουθίες (μεσονυκτικό, ὧρες, ἀπόδειπνο) ἀντικαθίστανται
ἀπὸ μία εἰδικὴ ἀναστάσιμη ἀκολουθία, ἐναρκήριον λεγομένη , καί ἀντικαθιστᾶ
αὐτάς τάς ἀκολουθίας διά τήν διακαινήσιμον ἑβδομάδα , καί τήν ἀπόδοσιν τῆς
ἑορτῆς , γενομένης μετά ἀπό σαράντα ἡμέρας .
Κατ ᾿ αὐτὴν κυριαρχεῖ τὸ «Χριστὸς ἀνέστη…» καὶ τὸ «Ἀνάστασιν
Χριστοῦ θεασάμενοι…».
Καταλιμπάνεται τό :Βασιλεῦ οὐράνιε...τό τρισάγιο , τό :...Δεῦτε
προσκυνήσωμεν ... , και ἅπασαι αἱ ἀκολουθίαι εἰς τήν ἀπόλυσιν των ἔχουν τόν
ὡραῖον ὑμνολογικόν διάλογον , καί ἐπισφραγίζεται , μέ τό : Χριστός ἀνέστη
ἐκ νεκρῶν ...
Ὅλες οἱ δεσποτικὲς ἑορτὲς , ἑορτάζονται ἐκκλησιαστικῶς περίπου ὀκτώ ἡμέρας
· ἡ Ἀνάστασις ὅμως περισσότερο ὅλων τῶν ἄλλων., ἐπί τεσσαράκοντα ἡμέρας , καί
οὕτως , μέχρι τῆς Ἀναλήψεως , καθ ᾿ ἑκάστην ψάλλομεν τό «Χριστὸς
ἀνέστη…» πολύ περισσότερον δέ κατά τὴν Διακαινήσιμον ἑβδομάδα.
Τὴν ἑβδομάδα αὐτήν , ὅλες οἱ μέρες θεωροῦνται ὡς μία, καί ψάλλωμεν
ἀπαραλλάκτως , καθ ᾿ ὅλην τήν ἑβδομάδαν τά ἴδια , καί ὅσα ψάλλομεν εἰς
τήν παννυχίδαν τῆς Ἀναστάσεως .
Εἰς τήν Ἀντιόχειαν , πρώτη φορά ἠκούσθη , ἐλέχθη ἡ ὀνομασία χριστιανός, διά
ὅσους ἐπίστευαν εἰς τό κήρυγμα τῶν ἀποστόλων , καί ἀκολουθοῦσαν τόν Χριστόν διά
τοῦ κηρύγματος, καί ἔκτοτε , ὄλοι ἡμεῖς οἱ πιστεύοντες εἰς τόν Χριστόν , ἔχωμε
τήν τιμητικήν ὀνομασίαν ..Χριστιανός...
τιμή !!!
μά καί εὐθύνη !!.
καί ἐκ τούτου τοῦ γεγονότος ἱδρύθη , τιμῆς ἕνεκεν τό πατριαρχεῖον τῆς
Ἀντιοχείας.
Χριστός Ἀνέστη...
καί σκιρτᾶ ἡ πλάση καί ἠ ΠΑΝΑΓΙΑ χαίρει , χαίρει , καί χαρίζει
τήν πλουσίαν εὐλογίαν ΤΗΣ.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου