Τά ἐγκώμια τοῦ Μεγάλου Σαββάτου
Αἱ πηγαί τῆς πίστεώς μας εἶναι , ἡ Αγία Γραφή , καί ἡ Ἱερά Παράδοσις
.
Καί ὅπως λεγει ὁ Ἁγιος Παῦλος : ...ὅπως μᾶς παρέδωσαν καί παρελάβομεν ......
Ἔτσι ἔχωμε καί στήν πορεία τῶν χρόνων , τά ἱερά ἤθη και ἔθιμα
, τά παραδοσιακά, ίερά και ἀνοίγματα τῶν εὐσεβῶν ψυχῶν , τῶν ψυχῶν ἀγαπόντων τήν
πίστιν , καί τά θεῖα , καἰ ἐκφράζοντα τό περίσσευμα τῆς ἀγάπης των πρός
τόν θεόν , καί γίνονται ἀποδεκτά ἀπό τήν ἐκκλησία , ὡς μέρος λατρείας , βοηθοῦντα
τήν ψυχήν , τόν ἀγῶνα , καί τήν προσπάθειαν μεταβάσεως ἀπό τό κατ ᾿ εἰκόνα στό καθ
᾿ ὁμοίωσιν .
Ἔτσι ἔρχονται τά ἑγκώμια, να καταλάβουν σημαντική θέσην στήν
λατρείαν , καί στήν ἔκφρασην τῆς εὐσεβείας , τοῦ πόθου , τῆς πίστεως , τῆς ἀγάπης
, τῆς ἀποδοχῆς τῆς Σταυρικῆς θυσίας τοῦ Χριστοῦ , τήν ἔκφρασιν τῆς συμμετοχῆς στό
Θεῖον Πάθος ,
καί τήν προσπάθεια, ἀγῶνα ,διάθεση ἀγῶνος τῶν πιστῶν .
Τά ἐγκώμια , ἀναφέρονται εἰς τήν ἐκκλησίαν μας , ἀπό τόν δωδέκατον
, ιβ΄αἰῶνα .
Ἐγκώμιον σημαίνει , λόγος παραινετικός , ὕμνος ἐπαινετικός
, προτρεπτικός , ἐν πομπῇ μετά συνοδείας ·
Τά ἐγκώμια τῶν Πατέρων πρός τούς Ἁγίους μας , εἶναι λόγοι ἐπαινετικοί
, διδακτικοί , δοξολογικοί .
Τά ἐγκώμια τοῦ Μεγάλου Σαββάτου , εἶναι δίστιχα ,
μετατρεπόμενα σέ θρῆνον ἐπιτάφιον , ἄν καί οὐδαμοῦ ἀναφέρεται περί θρήνου .
Εἶναι μετρίας ποιητικῆς ἀξίας , θεολογικῶς καί εἰς ὕψος
νοημάτων ὑποδεέστερα τῆς κεντρικῆς θεοπρεπεστάτης ἀκολουθίας , ἡ ὁποία ἀκολουθία
εἶναι πλήρης θεολογικῶν νοημάτων , ὕψους καί βάθους ,
ἀπήχησις τοῦ Ἁγίου Πνεύματος ,
μεγαλεῖον ὀρθοδοξίας ,
Πνεύματος Ἁγίου ἐπιδημία ,
Πατέρων συναυλία ,
χορός τῶν Ἀρχιερέων ,
καύχημα τῶν ἱερέων ,
δόξα τῶν μοναστῶν ,
προϊόν ἀσκητικῆς καί πνευματικῆς καθαρᾶς ζωῆς ,
καθώς καί πᾶσαι αἱ λοιπαί ἱεραί ἀκολουθίαι , καί δή τῆς Ἁγίας καί Μεγάλης Ἑβδομάδος
.
Ὅλα αὐτά μεταφέρουν τήν ψυχήν , μετά τοῦ ἀναβαίνοντος εἰς Ἰεροσόλυμα,
καί ἀνάρτησιν ποιοῦντος εἰς τον Σταυρόν , καί εἰς τόν Γολγοθᾶ , καί μυστικῶς ἐκφράζεται,
κατανοεῖται ὁ λόγος τοῦ Ἁγίου Ἰγνατίου τοῦ Θεοφόρου :....ὁ ἐμός ἔρως ἐσταύρωται
, κἀγώ κοινωνῆσαι , τούτου τοῦ πάθους ἐπείγομαι ....
Τά ἐγκώμια ἐμφαίνουν ἁπλότητα σκέψεως , συναισθηματκόν πλοῦτον
, πόθον ἀγαπώσης καί ποθούσης τόν Κύριον ψυχῆς , ἐνίοτε καί ἀγανάκτηση διά τήν ἀδικίαν
, καί καταδίκην , καί κατά κάποιον τρόπον παρουσιάζουν τό Θεῖο Πάθος , σάν
μισητόν καί κακόν ·
Αὐτό ὅμως εἶναι ἐνάντιον , ἀντίθετον ἐντελῶς ξένον προς τήν
θείαν μεγαλειότητα , τήν ὑπερτάτην ἀγάπην , τήν ἑκούσιον ἀποδοχῆς τοῦ θείου Πάθους
, καί οὐσίαν τοῦ Θεανθρώπου , ὁ ὁποῖος ἑκουσίως ὑπέρ ἡμῶν ἔπαθε , καί τά πάντα προσίεται,
ἵνα σώσῃ τόν ἄνθρωπον .
Τό νόημα τῶν ἐγκωμίων εἶναι κάπως ...ἀντίθετα, μέ τό νόημα τῶν
τροπαρίων τῆς ἀκολουθίας , καί τῆς ἐνσαρκωμένης θείας ἀγάπης .
Ὁ Χριστός, ὡς πρόβατον ἐπί σφαγή ἤχθη , καί ὡς ἀμνός ἄφωνος , ἐναντίον
τοῦ κείροντος αὐτόν ...οὕτως ἠκολούθει καί δέχεται τό Πάθος .
Ἔγιναν ὅμως δεκτά καί ἀγαπητά ἀπό τόν πιστόν λαόν μας , ὁ ὁποῖος
συμπονεῖ, συναλγεῖ στό θεῖο Πάθος .
Εἶναι σέ τρεῖς στάσεις, μέ διαφορετικό ἀριθμόν ἐγκωμίων τροπαρίων
σέ κάθε στάση.
Ὁ συγράψας τά ἐγκώμια, γνώστης ὁπωσδήποτε τῆς ἐκκλησιαστικῆς τάξεως
, καί δή μοναστηριακῆς , καί τυπικοῦ, ἔθεσε σάν βάση , τόν ἄμωμον , τόν ὑπέροχον
αὐτόν Μεσσιακόν ψαλμόν , ὁποῖος εἶναι ὁ μεγαλύτερος ψαλμός τοῦ Ψαλτηρίου , καί μόνος
του ἀποτελεῖ ἕνα κάθισμα .
Χωρισμένος σέ τρεῖς στάσεις, ὅπως τά καθίσματα τοῦ ψαλτηρίου ,
καί ὁ συγγραφέας τῶν ἐγκωμίων συνέθεσε τούς στίχους τῶν ἐγκωμίων , καί προτάσσει
πρίν ἀπό κάθε στίχο τῶν ἐγκωμίων , ἕνα στίχο τοῦ ἀμώμου..
π.χ..
λεγει...Μακάριοι οἱ ἄμωμοι ἐν ὁδῷ , οἱ πορευόμενοι ἐν νόμῳ Κυρίου.....
καί τοποθετει ἕνα στίχο τῶν ἐγκωμίων ....
π.χ...
Ἡ ζωή ἐν τάφῳ .....
Μετά τόν δεύτερον στίχον τοῦ ψαλμοῦ :...
...Μακάριοι οἱ ἐξερευνῶντες τά μαρτύρια αὐτοῦ...
και πάλιν τοποθετεῖ τόν ἑπόμενο στίχο τῶν ἐγκωμίων .
Καί οὕτως , ὅσους στίχους ἔχει ἡ πρώτη , ἡ δευτέρα, καί
ἡ τρίτη στάσις τοῦ ψαλμοῦ , τόσα ἀντίστοιχα σέ κάθε στάση ὑπάρχουν τροπάρια
, στροφές, ἐγκωμίων .
Σέ κάθε στάση , κάνει αἴτηση , μικρά συναπτή ὁ ἱερεύς , καί μετά
τήν ἐκφώνηση , ἀρχίζει ὁ ἴδιος, τήν ἑπομένη στάση , καί συνεχίζει ὁ χορός .
Ἡ ΠΑΝΑΓΙΑ μας φαίνεται νά ἔχει τό κύριο ρόλο καί πρωτοστατεῖ στά τροπάρια
και ἐκφράσεις, τά ὁποῖα φυσικά, δέν εἶναι λόγια, ἐκφράσεις τῆς ΠΑΝΑΓΙΑΣ
, ἀλλά, τοῦ ὑμνογράφου ὁ ὁποῖος προσπαθεῖ νά μᾶς δώσει νά ἐμβαθύνουμε, νά καταλάβουμε
τήν καρδιά, καί ψυχή τῆς ΠΑΝΑΓΙΑΣ, κατά τό ἀνθρὠπινον .
Ὅμως ἡ ΠΑΝΑΓΙΑ δεν εἶπε οὔτε ἕνα λόγο στόν Γολγοθᾶ, εἶχε
τόν τέταρτον σταυρό στό γολγοθᾶ, στήν καρδιάΤης , ἀλλά συμμερίζεται τό ἔργο τοῦ
Υἱοῦ καί Θεοῦ Της , καί σιωπᾶ, μέ μία πνευματική , θεϊκή ἀρχοντιά καί μεγαλειότητα
.
Αλλά μᾶς συγκλονίζει , ὅταν ψάλλουμε , αὐτό πού θέτει εἰς τό Ἱερό Της
στόμα :...ὤ!!!!! γλυκύ μου ἔαρ , γλυκύτατον μου τέκνον ....
Διακρίνομε ὅμως καί μέσα εἰς τήν ἁπλότητα των , ἐνίοτε καί βαθος
θεολογικό , καί μηνύματα σημαντικά , ὅπως ὅταν ψάλλομεν τό εγκώμιον :...
Ὥσπερ πελεκάν , τετρωμένος τῆς πλευρᾶς σου Λόγε , σούς
θανόντας παῖδας ἀνέστησας , ἐπιστάξας ζωτικούς αὐτοῖς κρουνούς.
τί σημαίνει αὐτό;
ὁ πελεκάνος εἶναι τό πλέον φιλόστοργο πουλί , καί ὅταν εὑρεθῆ σέ ἀνάγκη καί
δεν μπορεῖ νά δωσει , νά φέρει τροφή στά παιδιά του , στά πουλάκια του , τρυπάει
μέ τό ῥάμφος τήν πλευράν του , τρέχει αἷμα , καί μέ αὐτό τρέφει τά πουλάκια του
·αὐτός βέβαια πεθαίνει ἀπό τήν αἱμορραγία, ἀλλα σώζονται τά πουλάκια του.
Καί αὐτήν τήν φιλοστοργία βάζει , θέτει , προσαρμόζει ὁ ὑμνογράφος
στόν Χριστόν, ὁ ὁποῖος ἔκανε τό ἴδιο θεοπρεπῶς, καί ἀποθανατίζει θεπρεπέστατα ,
καί θυσιαστικῶς · εἴμασταν νεκρωμένοι ἀπό τήν ἁμαρτίαν ,ἐκεντήθη τήν Θείαν
πλευράν , ἔρευσε Αἷμα, καί μᾶς ἄφησε σέ πόσι αἰωνίου ζωῆς .
Μετά τό τέλος τῆς τρίτης στάσεως , συνεχίζονται καί ψάλλονται τά
ἀναστάσιμα εὐλογητάρια , ἀργῶς .
Ψάλλονται , στιχολογοῦνται τά ἐγκώμια , εἰς τήν ἀρχήν τῆς ἀκολουθίας,
μετά τόν ἑξάψαλμο , καί τό Θεός Κύριος....καί τά ἀπολυτίκια, εἰς τήν θεση
τοῦ ψαλτηρίου , ἐκεῖ ὅπου ἔψαλτο ὁ ἄμωμος.
Τό ψαλτήριον , τήν Ἁγία καί Μεγάλη Ἑβδομαδα, ὁλοκληρώνεται ὅλο ,
μέχρι τήν Μεγάλη Τετάρτη καί μετά διακόπτεται, ἀργεῖ μέχρι τό Σάββατο τῆς Διακαινησίμου
,καί ἀρχίζει πάλιν μέ τόν ἑσπερινόν τῆς ἑορτῆς τοῦ Θωμᾶ..
Στιχολογεῖται ὅλον πλήν τοῦ ἀμώμου , ὁ ὁποῖος στιχολογεῖται στήν
ἀκολουθία τοῦ ὄρθρου τοῦ Μεγάλου Σαββάτου , μέ τά ἐγκώμια .
Κατά τήν μοναστηριακή τάξιν , στιχολογεῖται , καί ὁ ἱερεύς θυμιάζει
σέ κάθε στίχο πέριξ τοῦ ἐπιταφίου , ὁ ὁποῖος εἰς τά μοναστήρια, εἶναι λιτός ἁπλός,
ἐπί τραπεζίου εὐπρεπισμένου .
ἡ διάρκειά των εἶναι μία ὥρα καί δέκα πέντε λεπτά .
Οἱ στίχοι τοῦ ἀμώμου , καί εἰς τίς τρεῖς στάσεις εἶναι 176 ,
τόσα τροπάρια ἐγκωμίων καί προστίθενται καί τά :...Δόξα ...καί νῦν ...
τῶν τριῶν στάσεων καί ἐπαναληψιν τινῶν , φθάνουν εἰς τόν ἀριθμόν τῶν
185.
Εἰς τάς ἐνορίας, διά συντομία καί πρακτικούς λόγους , ἔχουν ἐπιλεχθεῖ
μερικά ἀπό κάθε στάση καί λέγονται ὑπό τῶν χορῶν ἤ χοροδίας .
Τό συγκινητικό εἶναι , ὅτι μέ πόθο καί λαχτάρα τά περιμένουν
οἱ ἄνθρωποι , οἱ πιστοί καί δή οἱ νέοι , καί φανερώνεται οὔτως ἡ βαθειά πίστη μας ἡ
ὁποία δέν ἀλλοιώνεται , μέ ὅποιες ἀλλοιώσεις καί ἄν προσπαθοῦν νά φέρουν καί νά
εἰσαγάγουν , τινές .
Ἄς ρυθμίσωμεν τήν ζωή μας, καί να περιπατήσωμεν κατά τόν νόμον
καί ἐντολάς τοῦ Κυρίου , ἵνα γίνεται ἡ ψυχή μας, ἕνα μέρος κατάλληλο, σάν τό ἀνώγεον
ἐστρωμμένον , ἵνα δειπνήσει ὁ Χριστός, μέ παρατιθέμενα , στό δειπνον , τήν
πίστην , εὐσέβεια, καί ὀρθή πορεία στήν ζωή μας, καί γίνεται πάσχα, καί μυστική
θυσία, καί τόπος δεχόμενος τόν Κτίστην καί δημιουργόν μας .
εὐλογεῖτε,
Χριστός ἀνέστη...
ἀληθῶς ἀνέστη ὁ Κύριος .
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου