Ο ΑΚΑΘΙΣΤΟΣ ΥΜΝΟΣ
Οἱ καλῶς τά πάντα διαταξάμενοι Θεοφόροι Πατέρες τῆς Ἐκκλησίας μας , ὅρισαν , καθώρισαν τόν τρόπον τῆς δοξολογίας, εὐχαριστίας λατρείας μας πρόν τόν Θεόν , και ὅρισαν τάς ἱεράς ἀκολουθίας , καί τήν τυπικήν διάταξην τῶν ἱερῶν ἀκολουθιῶν , εἰς τίν ἑβδομαδιαῖον , μηνιαῖον, καί ἑτήσιον κύκλον · ὅρισαν , συνέγραξαν τήν τάξιν , τό τυπικό , καί ἀπό τά τυπικά , μεταβαίνουμε στήν οὐσία , στήν ἀλήθεια , καί εἰσερχόμεθα στήν ...πνευματικήν τους ἱστοσελίδα, καί συνδοξάζομεν , συνδοξολογοῦμεν τόν Θεόν , καί ΘΕΟΜΗΤΟΡΑ ...
Τό τυπικό , δηλαδή εἶναι σάν τό αὐλάκι , πού μεταφέρει
τό νερό , σαν τήν σωλήνα, πού διοχετεύεται καί μεταφέρεται, χωρίς να χάνεται ,
στήν πορεία..
Καθε παρέμβασις στό τυπικὀ τῶν Πατέρων μας , καί σέ ὅσα μᾶς κληροδότησαν
, εἶναι σαν νά ...σπᾶμε τό αὐλάκι , καί χάνεται στήν πορεία του .
Σάν νά παθαίνει βραχυκύκλωμα ἕνα καλώδιο, καί ἀντί νά φωτίζει
, ὄχι μόνο δέν φωτίζει , ἀλλά καί προξενεῖ θάνατον .
Ὑπάρχουν
ὅμως καί αὐθόρμητες ἐνέργεις του λαοῦ , τοῦ πιστοῦ λαοῦ μας , ὁ ὁποῖος πολλάκις
εἶναι ὁ θεματοφύλακας τῆς πίστεως , καί πολλάκις ὀρθοτομεῖ τόν λόγον τῆς Ἀληθείας
, ὅταν ἀπό ἀλλοῦ ...καρατομεῖται , ἐνέργειες πηγαῖες, οὐράνιες, ἀπλές, θεϊκές,
ἀληθινές, αὐθόρμητες , καί διαχρονικές , πού ἄν καί δέν εἶναι δογματικές , ὄμως
παραμένουν ἀναλείωτες αἰωνίως .
Ἔτσι εἶναι καί ὁ Ἀκάθιστος Ὕμνος .
Εἰς τήν ἐκκλησιαστικήν , ὑμνολογικήν γλῶσσαν ,ἀκάθιστος ὕμνος εἶναι κάθε ὕμνος
ὀρθόδοξος , ψαλλόμενος ἀπό τούς πιστούς μέ ὀρθία στάση .
Ἀλλά , ἔχει ἐπικρατήσει , καί μονοκρατεῖ , νά ὀνομάζεται Ἀκάθιστος Ὕμνος
, ἕνας ΘΕΟΜΗΤΟΡΙΚΟΣ Ὕμνος , πρός τήν ΚΥΡΙΑΝ ΘΕΟΤΟΚΟΝ , γνωστός ὡς , ὁ Ἐθνικός Ὕμνος
τῆς ΠΑΝΑΓΙΑΣ, τὀ :
Τῇ Ὑπερμάχῳ Στρατηγῷ
.....
ψαλλόμενος ,
τήν Μεγάλη καί Ἁγία Τεσσαρακοστήν , κάθε Παρασκευή , τίς τέσσερες πρῶτες Παρασκευές
, τμηματικῶς , καί τήν Πέμπτην Παρασκευή , ἤτοι τήν Παρασκευή τῆς Πέμπτης ἑδβομάδος
, ὁλόκληρος .
Ἡ τυπική
διάταξις , ὁρίζει δύο περιπτώσεις :
μίαν
ψαλλόμενος μέ τό ἀπόδειπνον τήν Παρασκευήν ἑσπέραν ,
καί δευτέραν
, ἐπιλογήν , δυνατότητα, ψαλλόμενος εἰς τήν ἀκολουθίαν τοῦ ὄρθρου τοῦ Σαββάτου
, καί διά αὐτό , λέγομεν , ...τό Σάββατον τοῦ Ἀκαθίστου....
Συνήθως εἰς τά ἐνορίας, διά νά ὑπάρχει ἡ δυνατότητα νά προσέρχονται χωρίς
δυσκολίας οἱ πιστοί καί νά συμμετάσχουν , τελεῖται τήν Παρασκευή ἑσπέρας,
μέ τήν ἀκολουθία τοῦ ἀποδείπνου..
Εἰς τάς
Ἱεράς Μονάς, τελεῖται συνήθως , μέ τήν ἀκολουθάι τοῦ ὄρθρου , ...ὄρθρου βαθέως
...
Ὁ Ἀκάθιστος Ὕμνος ἀποτελεῖται ἀπό τό προοίμιον , καί 24 στροφές
πού λέγονται ...οἴκοι , μέ ἀκροστιχίδα , κατά ἀλφάβητον , ἤτοι
κάθε οἶκος ἀρχίζει μέ ἕνα ἀπό τά 24 γράμματα τοῦ Ἑλληνικοῦ Ἀλφαβήτου , ἀπό τό Α
, ἕως τό Ω ....
Εἶναι ἡ πεμπτουσία, τό ἀριστούργημα τῆς βυζαντικῆς ὑμνογραφίας, ἀκολουθεῖ
κανόνες ἀρχαίας Ἑλληνικῆς γραμματικῆς καί συντακτικοῦ , μέ ἰσοσσυλαβία καί ὁμοιοκαταληξία
.
Γλῶσσα
ἱερά , σοβαρή , ποιητική , μέ πολλά ἐπίθετα , καί ἀντιθέσεις, πού χρωματίζουν καί
ἐξαρουν τόν ὕμνον , καί φανερώνει τό μεγαλεῖο , καί τό ὔψος , βάθος πλοῦτον τῶν
νοημάτων · περιέχει καί δογματικές θέσεις καί λόγους .
Φανερώνει τό μεγαλεῖο τῆς ἀγάπης τοῦ Θεοῦ , τό ὕψος τῆς ταπεινοφροσύνης , τό βαθος
τῶν δογμάτων , τήν ὑπεροχήν τῆς ΘΕΟΤΟΚΟΥ, τήν ἀγάπη τοῦ θεοῦ , τήν θείαν οἰκονομίαν,
τήν ἐναθρώπηση τοῦ Λόγου .
Ὀνομάστηκε Ἀκάθιστος, ἀπό τήν ἀκάθιστον , ὀρθή στάσην , τήν ὁποίαν τηροῦσαν
οἱ πιστοί , κατά τήν διάρκειαν τῆς ψαλμωδίας του.
Ἐψάλλετο
ἀπό τούς πιστούς ἱστάμενοι μέ εὐλάβεια καί πόθο πρός τήν ΘΕΟΜΗΤΟΡΑ, κατά τήν πρώτην
φορά πού ἐψάλλει , οἱ πιστοί παρακολουθοῦσαν ὄρθιοι καί τήν ἀκολουθίαν τοῦ
Ευαγγελισμοῦ , μέ τήν ὁποίαν συνδέθηκε .
Τό ἱστορικόν
τοῦ Ὕμνου ἔχει ὡς ἑξῆς :......
Τό ἔτος 626 , ὁ αὐτοκράτορας Ἡράκλειος , εὑρίσκετο εἰς ἐκστρατείαν κατά τῶν
Περσῶν , κίνησιν τήν ὁποίαν ἐγνώριζαν οἱ Ἄβαροι , καί ἐκστράτευσαν ἐναντίον
τῆς Κωνσταντινουπόλεως , ἀφοῦ ὁ στρατός ἦτο ἀπών σέ ἐκστρατεία , καί ἀπέρριψαν τήν
πρόταση , καί προτάσεις ἐκεχειρίας,ἀπό τόν Αὐτοκράτορα , καί τήν 6ην Αὐγούστου
κατάλαβαν τήν ΠΑΝΑΓΙΑΝ τῶν Βλαχερνῶν .
Σέ συνεργασία μέ ἐχθρούς τῆς Πόλεως , τήν νύκτα τῆς 7ης , πρός 8ην Αὐγούστου
ἡτοιμάζοντο διά τήν τελικήν ἐπίθεσιν , ἐνῶ ὁ Πατριάρχης Σέργιος , περιέτρεχε τά
τείχη τῆς Πόλεως , μέ τήν Εἰκόνα τῆς ΠΑΝΑΓΙΑΣ τῶν Βλαχερνῶν , καί ἐνεθάρρυνε
τούς πιστούς διά τήν ἀντίστασιν .
Κατά
τήν διάρκειαν τῆς νυκτός, φοβερός ἀνεμοστρόβιλος, ὁ ὁποῖος ἐγένετο , μέ τήν ἐπέμβαση
τῆς ΠΑΝΑΓΙΑΣ , μέ θεϊκή ἀρωγή , κατέστρεψε τόν στόλον τοῦ ἐχθροῦ , καί μανθάνοντες
ὁ λαός, καί ἐμψυχούμενοι ἀπο τόν Πατριάρχην ἀντιστεκόταν σθεναρῶς , καί σέ
ἀντεπίθεση , προεξένησε σοβαρές ζημιές στούς ἐχθρούς , μέ μεγάλες ἀπώλειες,
καί ἀναγκάσηκαν οἱ Ἄβαροι νά λύσουν τήν πολιορκίαν , καί ἀπεχώρησαν ἄπρακτοι , καί
τεταπεινομένοι .
Τήν ἑπομένην , 8ην Αὐγούστου , ἡ Πόλις εἶχε σωθεῖ , ἀπό τόν μεγαλύτερον κίνδυνον
μέχρι τότε , καί ὁ λαός , οἱ πιστοί , θέλοντες νά εὐχαριστήσουν τήν ΠΑΝΑΓΙΑΝ
, εἰς τήν ὉΠΟΊΑΝ ἀπέδωσαν τήν σωτηρίαν , μαζεύτηκαν εἰς τόν ναόν τῆς ΠΑΝΑΓΙΑΣ
τῶν Βλαχερνῶν , καί ὄρθιοι ὅλοι, καθ ᾿ ὅλην τήν διάρκειαν τῆς νυκτός, ἔψαλλαν τόν
ὕμνον , ἀπόδίδοντες εὐχαριστήρια, εἰς τήν Ὑπέρμαχον Στρατηγόν.
Τῇ Ὑπερμάχῳ Στρατηγῷ τά νικητήρια ,
ὡς λυτρωθεῖσα
τῶν δεινῶν , Εὐχαριστήρια ἀναγράφω Σοι ἡ Πόλις Σου ΘΕΟΤΟΚΕ ·
ἀλλ ᾿ ὡς
ἔχουσα τό κράτος ἀπροσμάχητον ,
ἐκ παντοίων με
κινδύνων ἐλευθέρωσον ,
ἵνα κράζω
Σοι ·Χαῖρε , Νύμφη Ἀνύμφευτε .
Συνέχισαν καί τόν ὑπόλοιπον Ὕμνον παννυχί , καθ ᾿ ὅλην τήν νύκτα.....
Οἱ μελετητες τῆς ἱστορίας καί τῆς ἐκκλησίας, , δεν ἔχουν ἐξακριβώσει ἄν ἐκείνη
τή νύκτα συνετέθη ὁ ὑπέροχος αὐτός ὕμνος, οὔτε τόν συγραφέα του · πιθανολογοῦν
ὅτι εἶχε συντεθεῖ ἐνωρίτερα, πρό ἐτῶν , καί ἐψάλλετο κατά τάς ἀγρυπνίας, καί
δή κατά τήν τῆς 15ης Αὐγούστου , καί ὄτι κτά τήν ἱεράν ἐκείνην νύκτα
ἐψάλλετο ὀρθοστάδην .
Κατά τήν
διάρκειαν αὐτῆς τῆς παννυχίδος, ἀντεκατεστάθη τό προοιμιακό :... Τό προσταχθέν
μυστικῶς λαβών ἐν γνώσει ...
μέ τό :... Τῇ
Ὑπερμάχῳ Στρατηγῷ τά νικητήρια .
Ὁ Ὕμνος
αὐτός συνδέεται , καί μέ ἄλλες περιπτώσεις διασώσεως τῆς βασιλίδος τῶν πόλεων ἀπό
τούς ἐχθρούς .
Ὁ Ὕμνος
ἀρχίζει ὡς Ευχαριστήριος πρός τήν ΘΕΟΤΟΚΟΝ , δοξολογικός , ἐγκωμιαστικός , καί καταλήγει
ποιητικός δογματικός ὕμνος .
Εἰς τό συναξάρι φέρεται ὡς ἀνώνυμος ὕμνος , ἀλλά τό περιεχόμενο του περιέχει
θέσεις τῆς τρίτης Οἰκουμενικῆς Συνόδου , ἀλλα καί ἐξυμνεῖ τό γεγονός τῆς Ἑορτῆς
τοῦ Ευαγγελισμοῦ καί κατά σάρκα γεννήσεως τοῦ Σωτῆρος, ἡ ὁποία ἑορτή ὡς μία ἑνιαῖα
Ἑορτάζετο μαζί μέχρι τοῦ Ἰουστινιανοῦ , ὁ ὁποῖος καί διεχώρησε τίς Ἑορτές.
Αὐτό δυσκολεύει
τούς ἐρευνητές νά καταλήξουν σέ ἔνα συγγραφέα, ἄν καί ἡ παράδοσις ἀναφέρει,
καί θέλει ὡς συγγραφέα τόν Ἁγιον Ρωμανόν τόν μελωδόν .
Ὁ Ὕμνος
ἐψάλλετο κατά τήν ἀγρυπνίαν καί ἑορτήν τῆς Κοιμήσεως τῆς ΘΕΟΤΟΚΟΥ , καί ἀργότερα,
εἰκονόφιλοι μοναχοί , μετέφεραν τήν ἑορτήν τήν περίοδον τῆς ἁγίας καί Μεγάλης Τεσσαρακοστής
.
Ἄλλοι
ἐρευνητές θεωροῦν ὑμνογράφον , τόν Ἁγιον Κοσμά τόν ποιητήν .
Το καλό καί
σίγουρο εἶναι ὁτι ἡ ἐκκλησία μας ἔχει τόν ὑπέροχον αὐτόν ὕμνον .
Ὁ Ὕμνος
ἀποτελεῖται ἀπό 24 στροφές, πού λέγονται οἴκοι .
οἱ μονοί οἴκοι
καταλήγουν μέ ἐφύμνιον :
χαῖρε Νύμφη
Ἀνύμφευτε .
καί
οἱ ζυγοί , μέ ἐφύμνιον :
Ἀλληλούϊα
Περιέχει 12χ13 χαῖρε , ἤτοι 156 , καί ἀκόμα ἄλλα 13 προστιθεμένων εἰς τό τέλος
ἐπαναλαμβανομένου τοῦ πρώτου οἴκου .
Ἡ πίστις
τῶν πιστῶν τότε διέσωσε τήν Βασιλεύουσα, ἀφοῦ διά τῆς πίστεως καί τόλμης ἐνεργοποιήθη
ἡ θεία χάρις, ἡ πάντοτε τά ἀσθενῆ θεραπεύουσα, καί τά ἐλλείποντα ἀναπληροῦσα , καί
ἡ ΘΕΟΜΗΤΟΡΙΚΗ ἀκαταμάχητος ἰσχύς καί προστασία καί Σκέπην , καί παρέμβαση .
Ἄς πλησιάσωμεν , καί να πλησιάζωμεν μέ τήν πίστη τοῦ Δαυίδ ἐναντίον τοῦ Γολιάθ
, τήν πίστην τῶν Πτέρων , τήν πίστην τῶν προγόνων μας , τών Ἁγίων μας, καί αὔτη
ἡ πίστης τήν ἐκκλησίαν ἐστήριξε καί μάς ἐδικαίωσε , καί πάλιν ζητᾶμε τήν ἐπέμβασην
τῆς ΥΠΕΡΜΑΧΟΥ ΣΤΡΑΤΗΓΟΥ , ἀφοῦ κινδυνεύομεν καί πάλιν τήν ἀπό τήν
πίστην διάστασιν , ἵνα ἔλθουν τά νικητήρια, καί ἀποδώσωμεν τά εὐχαριστήρια,
καί εἴθε νά ἀπολαύσωμεν πάντες, πρσβευούσης , καί προεξαρχούσης τῆς ΥΠΕΡΑΓΙΑΣ ΔΕΣΠΟΊΝΗς
ἡμῶν ΘΕΟΤΟΚΟΥ καί ΑΕΙΠΑΡΘΕΝΟΥ ΜΑΡΙΑΣ .ΑΜΗΝ .
ἐν Ἱεραποστολῇ
, βκα΄Ἀπριλίου ιβ ΄ ..12 ἀπριλίου 2021.
Ε΄ἑβδομάς νηστειῶν
.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου