Τοῦ Μεγάλου κανόνος , ψαλλομένου τήν Πέμπτην , τῆς Ε ΄ Ἑβδομάδος νηστειῶν
Τοῦ μεγαλου
κανόνος,....
κανόνας εἶναι τό σύνολον τῶν τροπαρίων πού ἔχει ἡ Ἐκκλησία μας διά διάφορες περιστάσεις καί περιπτώσεις, καί ἀνάλογα τό περιεχόμενο, ἔχωμε...
κανόνες
παρακλητικούς, ὅπως τῆης ΠΑΝΑΓΙΑΣ , τόν μικρόν καί μεγάλον ,
καί σε ἄλλους
ἀγίους,
κανόνες ἑορταστικούς,
κανόνες
εὐχαριστίας,
κανόνες
δοξολογίας, κτλ.
ὁ κάθε κανόνας
εἶναι χωρισμένος εἰς 9 τμήματα πού λέγονται ὠδές,
καί καθε ὠδή
ἔχει 4 συνήθως τροπάρια,
τό 4ο, εἶναι
δια τήν ΠΑΝΑΓΙΑ πάντα καί λέγεται :Θεοτοκίον.
ἀπό ὄλους τούς
κανόνες λείπει πάντα ἡ β ωδή , ἡ ὁποία στιχολογεῖται , ψάλλεται μόνο τήν
σαρακοστήν, ..
ἔτσι ὁ κάθε
κανόνας ἔχει :α, (β ), γ, δ, ε, στ, ζ, η, θ, ὠδές,
δηλ. 8χ4=32
τροπάρια,
ψάλλονται μέ
ἔνα ἀπό τούς 8 ἤχους πού ἔχει ἡ ὑμνολογία μας¨..
α, β, γ, δ,
πλάγιο τοῦ α΄, πλ, β΄, βαρύ, πλ.δ΄
ὁ μεγάλος κανόνας
ἔχει γραφη ἀπό τόν ἅγιον Ἀνδρέαν ἀρχιεπίσκοπον κρήτης τόν ἱεροσολυμίτην περίπου
τό 750 , καί εἶναι ὁ μεγαλύτερος σέ ἀριθμό τροπαρίων καί σέ νόημα, ἔχει περίπου
195 τροπάρια, ἐνῶ οί κανονικοί ἔχουν συνήθως 32,
ψάλλεται ἕνα
τμῆμα τό ἀπόγευμα τῆς καθαρᾶς Δευτέρας,
καί ἀπό ἄλλο
ἕνα , τμηματικά τήν καθαρά :Τρίτη, Τετάρτη Πέμπτη,
καί ὅλος μαζί
τήν πέμπτη τῆς πέμπτης ἑβδομάδος, ...
ἔχει πλοῦτο
νοημάτων, πολύ κατανυκτικός καί σηματοδοτικός πρός μετἀνοιαν .
ὁ Ἅγιος συγγραφεύς
, ἔχων ἀρίστην γνῶσιν τῆς Παλαιᾶς καί Καινῆς διαθήκης , ρανίζεται τά περιστατικά,
τήν ἱστορίαν , τά παραδείγματα, τήν ζωήν , ἀπό τόν Ἀδάμ , μέχρι τήν τοῦ Χριστοῦ
ἀνάληψην , καί τοῦ κηρύγματος τῶν ἀποστόλων , προτρέπει πρός μετάνοιαν , ὀρθήν πορείαν
, καί τηρησην τῶν ἐντολῶν τοῦ Θεοῦ .
προτρέπει πᾶσαν
ψυχήν πρός μίμησιν τῶν καλῶν , καί ἀποστροφήν τῶν ἀντιθέτων , καί νά ἀνατρέχει
κάθε ψυχή εἰς τόν Θεόν , διά μετανοίας , ἐξομολογήσεως καί καθαρᾶς πολιτείας , βίου
.
ἔχει τόσην κατάνυξιν
καί ἀλήθειαν , καί δύναται νά ...μαλάξη καί τήν σκληροτέραν , καί κάθε
σκληροτράχηλον ψυχήν .
Συνέταξεν
τόν κανόναν αὐτόν , ὅταν καί ὁ Πατριάρχης Ἱεροσολύμων , ἱερός Σωφρόνιος , συνέγραψε
, τόν βίον τῆς ὁσίας Μαρίας τῆς Αἰγυπτίας , προβάλλοντες κατάνυξιν
, καί παραμυθίαν εἰς τούς πταίσαντας καί πεπτωκότας , ἵνα ἀναθαρρήσουν καί ἐπιδείξουν
καρπούς ἀρίστων πράξεων διά μετανοίας ..
καί τά δύο αὐτά
ἔργα , ἐτάχθησαν , καί ἐτέθησαν ὑπό τῶν πατέρων τῆς ἐκκλησίας μας, εἰς αὐτήν τήν
περίοδον , ὅπου πλησιάζωμεν πρός τό τέλος τῆς σαρακοστῆς , καί πολλοί εἴμεθα μεστοί
ἁμαρτιῶν καί βεβαρυμένοι , καί καταβεβλημένοι ἁπό τοῦ συνειδότος, καί διά να΄μήν
ἀποκάμωμεν , ἀλλα θαρρήσωμεν εἰς τό ἔλεος καί ἀγαπην τοῦ Θεοῦ , πλησιάσωμεν τό δευτερον
βαπτισμα, τήν μετάνοιαν , τήν ἐξομολόγησιν , καί καθαροί πλησιάσωμεν καί προσκυνήσωμεν
τά ἄχραντα Πάθη.
Κρούοντες
τήν θύραν τοῦ έλέους τοῦ Θεοῦ , ἀδύνατον νά μήν ἀνταποκριθῆ , καθώς εἶπεν
....
...ζητεῖτε κί
εὑρίσετε, αἰτεῖτε καί δοθήσεται ὑμῖν , κρούετε καί ἀνοιγήσεται ὑμῖν ·
πᾶς γάρ ὁ αἰτῶν λαμβάνει , ὁ ζητῶν εὑρίσκει , καί τῷ κρούοντι ἀνοιγήσεται... ...Ματθ. ζ΄7 ....
εἰς ὅλους εὐχόμεθα
τήν εὐλογίαν καί χάριν τοῦ μεγαλου κανόνος , διά τῶν εὐχῶν τοῦ ἁγίου συγγραφέως
, Ἀνδρέου Κρήτης , καί τῆς προεξαρχούσης ἡμῖν ΠΑΝΑΓΙΑΣ ΜΗΤΕΡΑΣ τοῦ Ὑψίστου,
εὐλογεῖτε , χαίρετε.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου