Περί
τῶν ...τυπικῶς ἑορταζομένων Ἁγίων εἰς η΄, καί εἰς στ ΄, καί μή ἑορταζομένων
.
Τά πάντα ἐν τάξει γενέσθῳ ...
Εὐχή , καί προτροπή τῆς Ἐκκλησίας μας , διά ά ὑπάρχει ἡ ὀρθο-πραξία , μέ τήν
ὀρθο-δοξία , καί νά εἶναι μία προτύπωσις , εἰκόνα , ἡ στρατευομένη Ἐκκλησία , τῆς
Θριαμβευούσης .
Τήν θάλασσαν , συνήθως τήν πλέουμε, δέν ἐξερευνοῦμε τόν βυθόν ·
ὅμως συνήθως ἡ ἐπιφάνεια ταράσσεται ἀπό κύματα · ὁ βυθός
πάντα εἶναι γαλήνιος, καί ἐκεῖ ὑπάρχουν καί τά μαργαριτάρια .
Πολλάκις πιθανόν νά γίνονται σχόλια, ἤ νά ὑπάρχουν προβληματισμοί
καί ἀπορίες , διά κάποια ζητήματα εἰς τήν ἐκκλησιαστική ζωή καί τάξη
, εἰς τάς ἀκολουθίας , καί πολλάκις ἄσκοποι σκανδαλισμοί , καί ταραχές
, ὅταν ὑπάρχει ἄγνοια , ἤ μή σωστή ἐνημέρωσις · ἡ ἐλλειπῆς ἐνημέρωσις εἶναιχειρότερη
ἀπό τήν ἄγνοια , καί προκαλεῖ περισσότερα προβλήματα καί δυσκολίας .
Πολλάκις βλέπουμε εἰς τάς ἀκολουθίας , εἰς τά μηναῖα , (τά ὁποῖα
εἶναι τά βιβλία τῶν δώδεκα μηνῶν μέ τάς ἀκολουθίας τῶν ἀκινήτων ἑορτῶν ) , νά γράφεται
πρό τῆς ἀκολουθίας , διά τήν τέλεσήν της καί τυπική διάταξη : Ἅγιοςἑορταζόμενος
εἰς η ΄ ...ἤ ...Ἅγιος ἑορταζόμενος εἰς στ ΄...ἤ ...μή ἑορταζόμενος Ἅγιος
..κτλ.
Ἴσως , εἰδικά τό τελευταῖο : ... μή ἑορταζόμενος Ἅγιος ,
.... νά προβληματίζει καί σκανδαλίζει , ἤ νά κλονίζει ἐνίοτε .
Καί διά νά μήν ταραζόμεθα , ...πλέοντες ἁπλά αὐτήν εὐδιάβατον τῶν
ἱερῶν ἀκολουθιῶν μας θάλασσαν , ἡ οποία μᾶς χαρίζει τόν γαλήνιον λιμένα , διά νά
μήν ταραζόμεθα, οὔτε νά κλονιζόμεθα , ἀλλά, νά κάνωμε τήν κατάδυσην ,
ὡς οἱ δῦτες , καί ὅπως λέγει ἕνα τροπάριο εἰς τήν ἀκολουθίαν τῶν Θεοφανείων
:... διά καταδύσεως εἰς πρός τόν Θεόν ἡμῶν ἄνοδος γίνεται ...
ἀναφερόμεθα , εἰς τό θέμα αὐτό καί ἀναφέρομε τά παρακάτω διά τήν τάξην ,
καί τήν εἰρηνικήν ἀποκαταστασιν ἐντός ἡμῶν , ὁσάκις ὑπάρχουν τέτοιοι προβληματισμοί.
Εἰς τήν Ἐκκλησίαν μας , ὅλα γίνονται ἐν τάξει , μέ κανόνας,
...«...κανονικά » , ὡς ὁρίζει , θεσπίζει , ἡ Ἐκκλησία , οἱ Πατέρες τῆς Ἐκκλησίας
, ἡ Ἱερά μας Παράδοση , κτλ.
Ἅπασαι αἱ ἀκολουθίαι τῶν Ἁγίων ...τ υ π ι κ ῶ ς , διά τήν
τέλεσιν τῶν ἀκολουθιῶν διακρίνονται εἰς :
α. ἀκολουθίας μή ἑορταζομένων Ἁγίων ·
β. ἀκολουθίας ἑορταζομένων Ἁγίων εἰς Ϛ (εἰς στ ΄) ·
γ. ἀκολουθίας ἑορταζομένων Ἁγίων εἰς η ΄
δ. πανηγυρικῶς ἑορταζομένων Ἁγίων .
Τί σημαίνουν αὐτά ;
Κάθε ἀκολουθία εἰς τἀ μηναῖα , ὅλων τῶν ἀναφερομένων καί τιμωμένων
ὑμνολογικῶς Ἁγίων , πρέπει νά ἔχει , νά περιέχει :
α. τρία
προσόμοια , τροπάρια εἰς τήν ἀκολουθίαν τοῦ ἑσπερινοῦ , β.κανόναν εἰς τήν ἀκολουθίαν
τοῦ ὄρθρου ,
γ.καί
μεσώδιον κάθισμα εἰς τήν γ ΄ὠδήν .
Αὐτή εἶναι
ἡ ἁπλουστέρα τυπική διάταξις μιᾶς ἀκολουθίας , ἑνός ἁγίου εἰς τήν τάξιν
τῆς ἐκκλησίας .
Οὕτως διά τήν τάξιν εἰς τήν ἐκκλησιαστικήν ἀκολουθίαν :
1. Μή ἑορταζόμενος
τυπικῶς , ἐκκλησιαστικῶς ἁγιοι , θεωροῦνται , ὅσαι ἀκολουθίαι ἔχουν τά ἀνωτέρω βασικά
καί ἀπαραίτητα , ἤτοι :
α. τρία προσόμοια , τροπάρια εἰς τήν
ἀκολουθίαν τοῦ ἑσπερινοῦ , κανόναν εἰς τήν ἀκολουθίαν τοῦ ὄρθρου ,
γκαί
μεσώδιον κάθισμα εἰς τήν γ ΄ὠδήν .
β. ὁμοίως καί ὅσαι άκολουθίαι ἔχουν
τά ἀνωτέρω καί ἀκόμα καί κοντάκιον , οἶκον , ἐξαποστειλάριον .
γ. ὁμοίως καί ὅσαι ἀκολουθίαι ἔχουν
τά ἀνωτέρω , καί ἕνα ἰδιόμελο δοξαστικό εἰς τόν ἑσπερινόν ·
δ. ἀκόμα καί ὅσαι ἀκολουθίαι ἔχουν
τά ἀνωτέρω , καί δύο ἰδιόμελα δοξαστικά ἐν τῷ ἑσπερινῷ .
Εἰς αὐτάς τάς
περιπτώσεις , λέγομεν ὅτι εἶναι τυπικῶς μή ἑορταζόμενος Ἅγιος , καί ψαλλομεν εἰς
τον ὄρθρον , δέκα τροπαρια ἐκ τῆς Παρακλητικῆς καί τέσσερα τοῦ Ἁγίου .
2. Ἑορταζόμενοι
Ἅγιο ..τυπικῶς εἰς στ΄ :
θεωροῦνται ,
ὅσαι ἀκολουθίαι ἔχουν ἅπαντα τά ἀνωτέρω διαλαμβανόμενα .
α. καί ἀκόμα ἕν δοξαστικόν , ἤτοι
τρία δοξαστικά, δύο ἐν ἑσπερινῷ καί ἕνα εἰς τόν ὄρθρον ·
β. ἀκόμα καί ὅσαι ἀκολουθίαι , ἔχουν τά
ἀνωτέρω καί αἴνους μετά δοξαστικοῦ ·
γ. ἀκόμα καί ὅσαι ἔχουν τά ἀνωτέρω καί ἀπόστιχα
εἰς ἑσπερινόν .
δ. ἀκόμα καί ὅσαι ἀκολουθίαι ἔχουν
, τά ἀνωτέρω καί ἀπόστιχα εἰς τόν ὄρθρον .
εἰς αὐτάς τάς
περιπτώσεις , ἔχωμεν :
Ἑορταζόμενον
Ἅγιον τυπικῶς , εἰς στ ΄, καί ψάλλεται ἡ ἀκολουθία του , μέ ἕξ τροπάρια εἰς τίν ἑσπερινόν
, καί εἰς τόν ὄρθρον , ψαλλομεν , ὀκτώ ἐκ τῆς Παρακλητικῆς, καί ἕξ ἐκ τοῦ
Ἁγίου , τοῦ Μηναίου , καθώς ἡ ἀρχαία τάξις ὁρίζει να ψαλλεται ὁ κανόνας , οἱ κανόνες
τοῦ ὄρθρου εἰς , δέκα τέσσερα .
Ἐπίσης ἀπολυτίκια , ψάλλομεν εἰς τόν ἑσπερινόν τοῦ Ἁγίου , μέ ΘΕΟΤΟΚΙΟΝ
Δόξα ...καί νῦν ... ὁμόηχον ἐκ τῶν ΘΕΟΤΟΚίΩΝ τῆς ἑβδομάδος , καί εἰς
τόν ὄρθρον ὁμοίως ·
εἰς δέ τό τέλος
τοῦ ὄρθρου , τό ἀπολυτίκιον τοῦ Ἁγίου , μέ ΘΕΟΤΟΚίΟΝ , ὁμόηχον , ἐκ τῶν τοῦ τέλους
τοῦ ὄρθρου , ὡς ὑπάρχουν εἰς τό Μεγα Ὡρολόγιον .
3. Ἑορταζόμενος
Ἅγιος τυπικῶς εἰς η ΄ :
θεωροῦνται , ὅσαι ἀκολουθίαι , ἔχουν
τά ἀνωτέρω ἅπαντα καί :
α. δύο δοξαστικά ἰδιόμελα εἰς τόν ἑσπερινόν
, κάθισμα στιχολογίας εἰς τόν ὄρθρον , κοντάκιον , οἶκον , ἐξαποστειλάριον ·
β. ὁμοίως καί ὅσαι ἐκ τῶν ἀκολουθιῶν ἔχουν
, τά ἀνωτέρω , καί λιτήν μέ δοξαστικόν , ἤ καί μόνον δοξαστικόν λιτῆς ·
γ. ὁμοίως καί ὅσαι ἔχουν τά ἀνωτέρω καί
κάθισμα πολυελέου , πολυέλεον καί Ευαγγέλιον εἰς τόν ὄρθρον ·
δ. ὁμοίως καί ὅσαι ἔχουν τά ἀνωτέρω
, καί μικρόν ἁσπερινόν .
ε. ὁμοίως καί ὅσαι ἔχουν ἀναγνώματα
εἰς τόν ἑσπερινόν .
εἰς αὐτάς τάς
περιπτώσεις , ἔχωμεν :
Ἑορταζόμενον
ἅγιον , τυπικῶς εἰς η ΄...ὀκτώ .
καί ψαλλεται
ἡ ακολουθία , μέ κανόνα τῆς ΘΕΟΤΟΚΟΥ , ἐκ τοῦ ΘΕΟΤΟΚΑΡΙΟΥ εἰς τόν ὄρθρον , ἔξ τροπάρια
τῆς ΘΕΟΤΟΚΟΥ , καί ὀκτώ τοῦ Ἁγίου , μέ δοξολογίαν μεγάλην καί ἀπολυτίκιον τοῦ
Ἑορταζομένου Ἁγίου , καί ΘΕΟΤΟΚΙΟΝ , Δόξα ..καί νῦν .ὁμόηχον ΘΕΟΤΟΚΙΟΝ , ἐκ τῶν
πρώτων , ἐκ τῶν ἀναστασίμων , π.χ. Τοῦ Γαβριήλ φθεγξαμένου Σου ΠΑΡΘΕΝΕ ... .
ὁμοίως τά ἀπολυτίκια
, καί εἰς τόν ἑσπερινόν , καί εἰς τόν ὄρθρον ·
4. Πανηγυρικῶς
, τυπικῶς , ἑορταζόμενοι Ἅγιοι ...
θεωροῦνται εἰς
τήν τυπικήν διάταξιν , ὄσοι ἐστάθησαν ὁρόσημο εἰς τήν διακονίαν των
, εἰς τήν τάξην των , καί φῶτα , μίμησις ἑτέρων , καί κατά κόρον
, τιμῶνται μέ ἀγρυπνία, π.χ. :
Ἄγιος Ἰωάννης
Θεολόγος ,
Ἅγιος Ἰωάννης
Χρυσόστομος ,
Ἅγιος Νικόλαος
, καί λοιποί...
Ἅγιοι : Γεώργιος
, Δημήτριος , κλ.
Ὅσιοι :Ἀντώνιος
, Εὐθύμιος , Παΐσιος ...κλ.
Εἰς τάς
περιπτώσεις ἑορταζομένων Ἁγίων εἰς η ΄...ὀκτώ .., καί πανηγυρικῶς , γίενεται ....κατάλυσις
ἐλαίου , δηλαδή , ἄν τύχει ἡ ἑορτή ἐν ἡμέρᾳ Δευτέρα {-Τετάρτῃ -Παρασκευή , κατά
τάς ὁποίας κανονικά εἶναι νηστεία , τότε , γίνεται κατάλυσις εἰς τήν τράπεζαν .
Νά διευκρινίσωμεν , ὅτι ὁ χωρισμός , διαχωρισμός αὐτός τῶν ἀκολουθιῶν , εἶναι
μόνο , διά τήν στρατευομένην Ἐκκλησίαν , καί τυπικῶς μόνον ·
εἰς τήν Θριαμβεύουσαν
ἐκκλησίαν ἐν οὐρανοῖς τῶν πρωτοτόκων , μεγάλως καί πλήρως, τετίμηνται ἐκ τοῦ Θεοῦ
, πανηγυρικῶς, ἀφοῦ , διά τοῦ βίου καί πολιτείας των καί θυσιαστικῆς των ἀγάπης
, ἐδόξασαν τόν Θεόν , καί ἀνταποδίδει... τούς δοξάζοντας με δοξάσω...λέγει ἡ Γραφή
.
Διά
πρεσβειῶν αὐτῶν ἁγίων , καίδιά μεσιτείας , τῆς ΠΑΝΑΓΙΑΣ ΘΕΟΤΟΚΟΥ ΚΑΙ ΑΕΙΠΑΡΘΕΝΟΥ
ΜΑΡΙΑΣ, εἴθε νά δοξασθῆ , καί ἀπό ἕνα ἕκαστον ἡμῶν τῶν ἁμαρτωλῶν , τό Πανάγιον
ὄνομα τοῦ θεοῦ , ἀμήν . γένοιτο .
ἐκ τῆς ἱεραποστολῆς
.
βκ Ἰουν. ε ΄
5-6-2020 .
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου