ΚΥΛΙΟΜΕΝΟ ΜΥΝΗΜΑ

Εὐλογητός ὁ Θεός ἡμῶν, πάντοτε, νῦν καί ἀεί, καί εἰς τούς αἰῶνας τῶν αἰώνων , Ἀμήν... Δόξα σοι τῷ δείξαντι τό φῶς, καί φωτίσαντι τόν κόσμον..... Δόξα σοι Μῆτερ τοῦ Θεοῦ, δόξα σοι, ΠΑΝΑΓΙΑ, εὐχαριστοῦντες, προσκυνοῦμεν σε Μητέρα τοῦ Ὑψίστου.......
ΩΡΕΣ ΕΠΙΣΚΕΠΤΩΝ ΙΕΡΑΣ ΜΟΝΗΣ ΠΡΩΙ ΩΡΑ: 9:30 ΕΩΣ 13:00, ΑΠΟΓΕΥΜΑ ΩΡΑ:16:45 ΕΩΣ ΤΕΛΟΣ ΑΚΟΛΟΥΘΙΑΣ--Η ΜΟΝΗ ΠΑΡΑΜΕΝΕΙ ΚΛΕΙΣΤΗ ΟΛΗ ΤΗΝ ΗΜΕΡΑ ΚΑΘΕ ΔΕΥΤΕΡΑ ΚΑΙ ΤΗΝ ΠΑΡΑΣΚΕΥΗ ΚΑΤΑ ΤΗΝ ΠΕΡΙΟΔΟ ΤΗΣ ΜΕΓΑΛΗΣ ΤΕΣΣΑΡΑΚΟΣΤΗΣ ΜΟΝΟ ΤΟ ΠΡΩΙ ΕΩΣ ΤΗΝ ΕΝΑΡΞΗ ΤΗΣ ΑΚΟΛΟΥΘΙΑΣ 16:45+++++++ΤΕΛΕΥΤΑΙΕΣ ΑΝΑΡΤΗΣΕΙΣ :10.Ὑμνολογικά/Ἐκ τοῦ Συνοδικοῦ τῆς Ἁγίας καί Οἰκουμενικῆς Ζ΄ Συνόδου ὑπέρ τῆς Ὀρθοδοξίας--4.Πρόγραμμα/Πρόγραμμα περιόδου Μεγάλης Τεσσαρακοστῆς-Program for the Great Lent.--2.Θεομητορικά/''...Εἰστήκει παρά τῷ Σταυρῷ...''--1.Νουθεσίες/...Ἡ ἐλπίς οὐ καταισχύνει...--1.Νουθεσίες/Ὁ Ὓμνος τῆς πίστεως--Ἐνημέρωσις Γέροντός μας π.Ἀποστόλου--Ἡ Ἀνακομιδή τοῦ Λειψάνου τοῦ ἐν Ἁγίοις πατρός ἡμῶν Ἰωάννου τοῦ Χρυσοστόμου.--Τοῦ ἐν Ἁγίοις Πατρός ἡμῶν Γρηγορίου,Ἀρχιεπισκόπου Κωνσταντινουπόλεως, τοῦ Θεολόγου.--15.Μοναστηριακά χτισίματα-κατασκευές/Νέες ἀναρτήσεις φωτογραφιῶν

Κυριακή 7 Ιουνίου 2020

Ἐκκλησιαστική Τάξις-Εὐταξία/Περί τῶν...τυπικῶς ἑορταζομένων Ἁγίων εἰς η΄, καί εἰς στ΄, καί μή ἑορταζομένων

Περί τῶν ...τυπικῶς ἑορταζομένων Ἁγίων εἰς η΄, καί εἰς στ ΄, καί μή ἑορταζομένων .

   Τά πάντα ἐν τάξει γενέσθῳ ...
Εὐχή , καί προτροπή τῆς Ἐκκλησίας μας , διά ά ὑπάρχει ἡ ὀρθο-πραξία , μέ τήν ὀρθο-δοξία , καί νά εἶναι μία προτύπωσις , εἰκόνα , ἡ στρατευομένη Ἐκκλησία , τῆς Θριαμβευούσης .

   Τήν θάλασσαν , συνήθως τήν πλέουμε, δέν ἐξερευνοῦμε τόν βυθόν ·
ὅμως συνήθως ἡ ἐπιφάνεια ταράσσεται ἀπό κύματα · ὁ βυθός πάντα εἶναι γαλήνιος, καί ἐκεῖ ὑπάρχουν καί τά μαργαριτάρια . 
   Πολλάκις πιθανόν νά γίνονται σχόλια, ἤ νά ὑπάρχουν προβληματισμοί καί ἀπορίες , διά κάποια ζητήματα εἰς τήν ἐκκλησιαστική ζωή καί τάξη , εἰς τάς ἀκολουθίας , καί πολλάκις ἄσκοποι σκανδαλισμοί , καί ταραχές , ὅταν ὑπάρχει ἄγνοια , ἤ μή σωστή ἐνημέρωσις · ἡ ἐλλειπῆς ἐνημέρωσις εἶναιχειρότερη ἀπό τήν ἄγνοια , καί προκαλεῖ περισσότερα προβλήματα καί δυσκολίας .
   Πολλάκις βλέπουμε εἰς τάς ἀκολουθίας , εἰς τά μηναῖα , (τά ὁποῖα εἶναι τά βιβλία τῶν δώδεκα μηνῶν μέ τάς ἀκολουθίας τῶν ἀκινήτων ἑορτῶν ) , νά γράφεται πρό τῆς ἀκολουθίας , διά τήν τέλεσήν της καί τυπική διάταξη :  Ἅγιοςἑορταζόμενος εἰς η ΄ ...ἤ ...Ἅγιος ἑορταζόμενος εἰς  στ ΄...ἤ ...μή ἑορταζόμενος Ἅγιος   ..κτλ.
   Ἴσως , εἰδικά τό τελευταῖο  : ... μή ἑορταζόμενος Ἅγιος , .... νά προβληματίζει καί σκανδαλίζει , ἤ νά κλονίζει ἐνίοτε .
   Καί διά νά μήν ταραζόμεθα , ...πλέοντες ἁπλά αὐτήν εὐδιάβατον τῶν ἱερῶν ἀκολουθιῶν μας θάλασσαν , ἡ οποία μᾶς χαρίζει τόν γαλήνιον λιμένα , διά νά μήν ταραζόμεθα, οὔτε νά κλονιζόμεθα , ἀλλά, νά κάνωμε τήν κατάδυσην , ὡς οἱ δῦτες ,  καί ὅπως λέγει ἕνα τροπάριο εἰς τήν ἀκολουθίαν τῶν Θεοφανείων :... διά καταδύσεως  εἰς πρός τόν Θεόν ἡμῶν ἄνοδος γίνεται ...  
ἀναφερόμεθα , εἰς τό θέμα αὐτό καί ἀναφέρομε τά παρακάτω διά τήν τάξην , καί τήν εἰρηνικήν ἀποκαταστασιν ἐντός ἡμῶν , ὁσάκις ὑπάρχουν τέτοιοι προβληματισμοί. 
   Εἰς τήν Ἐκκλησίαν μας , ὅλα γίνονται ἐν τάξει , μέ κανόνας, ...«...κανονικά  » , ὡς ὁρίζει , θεσπίζει , ἡ Ἐκκλησία , οἱ Πατέρες τῆς Ἐκκλησίας , ἡ Ἱερά μας Παράδοση , κτλ. 
   Ἅπασαι αἱ ἀκολουθίαι τῶν Ἁγίων ...τ υ π ι κ ῶ ς  , διά τήν τέλεσιν τῶν ἀκολουθιῶν  διακρίνονται εἰς :
   α. ἀκολουθίας μή ἑορταζομένων Ἁγίων ·
   β. ἀκολουθίας ἑορταζομένων Ἁγίων εἰς Ϛ (εἰς στ ΄) ·   
   γ. ἀκολουθίας ἑορταζομένων Ἁγίων εἰς   η ΄
   δ. πανηγυρικῶς ἑορταζομένων Ἁγίων .
   Τί σημαίνουν αὐτά  ; 
     Κάθε ἀκολουθία εἰς τἀ μηναῖα , ὅλων τῶν ἀναφερομένων καί τιμωμένων ὑμνολογικῶς Ἁγίων , πρέπει νά ἔχει , νά περιέχει :
α. τρία προσόμοια , τροπάρια εἰς τήν ἀκολουθίαν τοῦ ἑσπερινοῦ , β.κανόναν εἰς τήν ἀκολουθίαν τοῦ ὄρθρου , 
γ.καί μεσώδιον κάθισμα εἰς τήν γ ΄ὠδήν .  
 Αὐτή εἶναι ἡ ἁπλουστέρα τυπική διάταξις  μιᾶς ἀκολουθίας , ἑνός ἁγίου  εἰς τήν τάξιν τῆς ἐκκλησίας .  
   Οὕτως διά τήν τάξιν εἰς τήν ἐκκλησιαστικήν ἀκολουθίαν :
1. Μή ἑορταζόμενος τυπικῶς , ἐκκλησιαστικῶς ἁγιοι , θεωροῦνται , ὅσαι ἀκολουθίαι ἔχουν τά ἀνωτέρω βασικά καί ἀπαραίτητα , ἤτοι : 
α.  τρία προσόμοια , τροπάρια εἰς τήν ἀκολουθίαν τοῦ ἑσπερινοῦ , κανόναν εἰς τήν ἀκολουθίαν τοῦ ὄρθρου , 
γκαί μεσώδιον κάθισμα εἰς τήν γ ΄ὠδήν .  
β. ὁμοίως καί ὅσαι άκολουθίαι ἔχουν τά ἀνωτέρω καί ἀκόμα καί κοντάκιον , οἶκον , ἐξαποστειλάριον .
γ. ὁμοίως καί ὅσαι ἀκολουθίαι ἔχουν τά ἀνωτέρω , καί ἕνα ἰδιόμελο δοξαστικό εἰς τόν ἑσπερινόν ·
δ. ἀκόμα καί ὅσαι ἀκολουθίαι ἔχουν τά ἀνωτέρω , καί δύο ἰδιόμελα δοξαστικά ἐν τῷ ἑσπερινῷ .
Εἰς αὐτάς τάς περιπτώσεις , λέγομεν ὅτι εἶναι τυπικῶς μή ἑορταζόμενος Ἅγιος , καί ψαλλομεν εἰς τον ὄρθρον , δέκα τροπαρια ἐκ τῆς Παρακλητικῆς καί τέσσερα τοῦ Ἁγίου .

 2. Ἑορταζόμενοι Ἅγιο ..τυπικῶς εἰς στ΄ :
θεωροῦνται , ὅσαι ἀκολουθίαι ἔχουν ἅπαντα τά ἀνωτέρω διαλαμβανόμενα .
α. καί ἀκόμα ἕν δοξαστικόν , ἤτοι τρία δοξαστικά, δύο ἐν ἑσπερινῷ καί ἕνα εἰς τόν ὄρθρον ·
β. ἀκόμα καί ὅσαι ἀκολουθίαι , ἔχουν τά ἀνωτέρω καί αἴνους  μετά δοξαστικοῦ ·
γ. ἀκόμα καί ὅσαι ἔχουν τά ἀνωτέρω καί ἀπόστιχα εἰς ἑσπερινόν .
δ. ἀκόμα καί ὅσαι ἀκολουθίαι  ἔχουν , τά ἀνωτέρω καί ἀπόστιχα εἰς τόν ὄρθρον .
εἰς αὐτάς τάς περιπτώσεις , ἔχωμεν :
Ἑορταζόμενον Ἅγιον τυπικῶς , εἰς στ ΄, καί ψάλλεται ἡ ἀκολουθία του , μέ  ἕξ  τροπάρια εἰς τίν ἑσπερινόν , καί εἰς τόν ὄρθρον , ψαλλομεν , ὀκτώ ἐκ τῆς Παρακλητικῆς, καί  ἕξ ἐκ τοῦ Ἁγίου , τοῦ Μηναίου , καθώς ἡ ἀρχαία τάξις ὁρίζει να ψαλλεται ὁ κανόνας , οἱ κανόνες τοῦ ὄρθρου εἰς , δέκα τέσσερα . 
   Ἐπίσης ἀπολυτίκια , ψάλλομεν εἰς τόν ἑσπερινόν τοῦ Ἁγίου , μέ ΘΕΟΤΟΚΙΟΝ   Δόξα ...καί νῦν ... ὁμόηχον ἐκ τῶν ΘΕΟΤΟΚίΩΝ  τῆς ἑβδομάδος , καί εἰς τόν ὄρθρον ὁμοίως  ·
εἰς δέ τό τέλος τοῦ ὄρθρου , τό ἀπολυτίκιον τοῦ Ἁγίου , μέ ΘΕΟΤΟΚίΟΝ , ὁμόηχον , ἐκ τῶν τοῦ τέλους τοῦ ὄρθρου , ὡς ὑπάρχουν εἰς τό Μεγα Ὡρολόγιον . 

 3. Ἑορταζόμενος Ἅγιος τυπικῶς εἰς η ΄ :
  θεωροῦνται , ὅσαι ἀκολουθίαι , ἔχουν τά ἀνωτέρω ἅπαντα καί :
α. δύο δοξαστικά ἰδιόμελα εἰς τόν ἑσπερινόν , κάθισμα στιχολογίας εἰς τόν ὄρθρον , κοντάκιον , οἶκον , ἐξαποστειλάριον · 
β. ὁμοίως καί ὅσαι ἐκ τῶν ἀκολουθιῶν ἔχουν , τά ἀνωτέρω , καί λιτήν μέ δοξαστικόν , ἤ καί μόνον δοξαστικόν λιτῆς · 
γ. ὁμοίως καί ὅσαι ἔχουν τά ἀνωτέρω καί κάθισμα πολυελέου , πολυέλεον καί Ευαγγέλιον εἰς τόν ὄρθρον · 
δ. ὁμοίως καί ὅσαι ἔχουν τά ἀνωτέρω , καί μικρόν ἁσπερινόν .
ε. ὁμοίως καί ὅσαι  ἔχουν ἀναγνώματα εἰς τόν ἑσπερινόν .
εἰς αὐτάς τάς περιπτώσεις , ἔχωμεν : 
Ἑορταζόμενον ἅγιον , τυπικῶς  εἰς η ΄...ὀκτώ .
καί ψαλλεται ἡ ακολουθία , μέ κανόνα τῆς ΘΕΟΤΟΚΟΥ , ἐκ τοῦ ΘΕΟΤΟΚΑΡΙΟΥ εἰς τόν ὄρθρον , ἔξ τροπάρια τῆς ΘΕΟΤΟΚΟΥ , καί ὀκτώ τοῦ Ἁγίου , μέ δοξολογίαν μεγάλην καί ἀπολυτίκιον τοῦ Ἑορταζομένου Ἁγίου , καί ΘΕΟΤΟΚΙΟΝ , Δόξα ..καί νῦν .ὁμόηχον ΘΕΟΤΟΚΙΟΝ , ἐκ τῶν πρώτων , ἐκ τῶν ἀναστασίμων , π.χ. Τοῦ Γαβριήλ φθεγξαμένου Σου ΠΑΡΘΕΝΕ ... .
ὁμοίως τά ἀπολυτίκια , καί εἰς τόν ἑσπερινόν , καί εἰς τόν ὄρθρον ·

4. Πανηγυρικῶς , τυπικῶς , ἑορταζόμενοι Ἅγιοι ...
θεωροῦνται εἰς τήν τυπικήν διάταξιν , ὄσοι ἐστάθησαν ὁρόσημο εἰς τήν διακονίαν των  , εἰς τήν τάξην των , καί φῶτα , μίμησις ἑτέρων , καί κατά κόρον , τιμῶνται μέ ἀγρυπνία, π.χ. :
Ἄγιος Ἰωάννης Θεολόγος , 
Ἅγιος Ἰωάννης Χρυσόστομος , 
Ἅγιος Νικόλαος , καί λοιποί...
Ἅγιοι : Γεώργιος , Δημήτριος , κλ.
Ὅσιοι :Ἀντώνιος , Εὐθύμιος , Παΐσιος ...κλ.

 Εἰς τάς περιπτώσεις  ἑορταζομένων Ἁγίων εἰς η ΄...ὀκτώ .., καί πανηγυρικῶς , γίενεται ....κατάλυσις ἐλαίου , δηλαδή , ἄν τύχει ἡ ἑορτή ἐν ἡμέρᾳ Δευτέρα {-Τετάρτῃ -Παρασκευή , κατά τάς ὁποίας κανονικά εἶναι νηστεία , τότε , γίνεται κατάλυσις εἰς τήν τράπεζαν .
   Νά διευκρινίσωμεν , ὅτι ὁ χωρισμός , διαχωρισμός αὐτός τῶν ἀκολουθιῶν , εἶναι μόνο , διά τήν στρατευομένην Ἐκκλησίαν , καί τυπικῶς μόνον · 
εἰς τήν Θριαμβεύουσαν ἐκκλησίαν ἐν οὐρανοῖς τῶν πρωτοτόκων , μεγάλως καί πλήρως, τετίμηνται ἐκ τοῦ Θεοῦ , πανηγυρικῶς, ἀφοῦ , διά τοῦ βίου καί πολιτείας των καί θυσιαστικῆς των ἀγάπης , ἐδόξασαν τόν Θεόν , καί ἀνταποδίδει... τούς δοξάζοντας με δοξάσω...λέγει ἡ Γραφή . 
  Διά πρεσβειῶν αὐτῶν ἁγίων , καίδιά μεσιτείας , τῆς ΠΑΝΑΓΙΑΣ ΘΕΟΤΟΚΟΥ ΚΑΙ ΑΕΙΠΑΡΘΕΝΟΥ ΜΑΡΙΑΣ, εἴθε νά δοξασθῆ , καί ἀπό ἕνα ἕκαστον ἡμῶν τῶν ἁμαρτωλῶν  , τό Πανάγιον ὄνομα τοῦ θεοῦ , ἀμήν . γένοιτο . 
ἐκ τῆς ἱεραποστολῆς .
βκ Ἰουν. ε ΄   5-6-2020 .


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου